Gorczańska Chata i polana Przysłop Górny

Propozycja odwiedzenia Gorczańskiej Chaty (dawniej Hawiarska Koliba), kultowego schroniska położonego w środku Gorców nad Ochotnicą Górną. Chata jest idealnym punktem wypadowym na Turbacz, Gorc, do Doliny Kamienicy i do wielu innych pięknych miejsc. Proponujemy wyjście na polanę Przysłop Górny, skąd będziemy podziwiać pełną panoramę Tatr i nie tylko, a wieczorem w schronisku herbatka i gitara – tak powinno być w górach!

Uwaga! 29 października 2022 r. budynek Gorczańskiej Chaty doszczętnie spłonął. Wszystkie zamieszczone informacje o schronisku są więc archiwalne!
Planowana jest odbudowa schroniska, zachęcamy do śledzenia dalszych losów Gorczańskiej Chaty, więcej informacji: http://gorczans.webd.pl/

Kraj: Polska
Rejon: Gorce
Punkt wyjścia
(powrotu): Ochotnica Górna, osiedle Jamne
Czas: 1 dzień
Pora roku: wiosna, lato, jesień, zima
Trudności: brak trudności
Suma wzniesień: ok. 580 m

Długość trasy (Jamne – Przysłop – Jamne): ok. 12,8 km
Czas wyprawy (sam przemarsz):
– z Jamnego do Gorczańskiej Chaty ok. 20 min
– z Gorczańskiej Chaty na polanę Przysłop Górny i z powrotem ok. 3 h.
Mapa Gorców online:  Gorce

Ważne: zimą należy uwzględnić warunki śniegowe (czas i możliwość przejścia).

Komplet szczegółowych informacji o wyprawie: trasa, dojazd, ciekawostki i inne dostępny jest na panelu bocznym (po prawej stronie).

Mapa Gorców w rejonie Gorczańskiej Chaty

Gorczańska Chata i okolice, mapa

Za żółtymi znakami szlaku i drogowskazami Gorczańskiej Chaty ruszamy stromo po górę. Droga jest szeroka i służy również pojazdom terenowym.

Po ok. 20 minutach marszu stajemy przy rozwidleniu: żółty szlak skręca w lewo na Przysłop Dolny (dalej na Gorc lub Turbacz), czarne znaki prowadzą do, widocznej za drzewami, Gorczańskiej Chaty.

Jest to schronisko, które dawniej funkcjonowało pod nazwą Hawiarska Koliba, a obecnie jest prowadzone przez nowych gospodarzy [więcej o Gorczańskiej Chacie]. Nie jest to typowy obiekt obsługi ruchu turystycznego, jak np. na Turbaczu. Nie ma tu restauracji, kawiarni, czy pokoi z łazienkami. Jest natomiast wspaniała atmosfera górskiego schroniska.

Wszystkie niezbędne informacje dotyczące Gorczańskiej Chaty znajdziemy na stronie gorczańska.pl.

Gorczańska Chata jest świetnym punktem wypadowym w różne rejony Gorców: Turbacz, Kiczora, Gorc, Dolina Kamienicy, Magurki, i inne.

Opis trasy od Gorczańskiej Chaty na polanę Przysłop Górny.

Z Chaty wracamy na główną drogę (żółty szlak) i ścieżką wspinamy się ostro w górę. W niektórych miejscach przejście jest nieco utrudnione przez powalone drzewa, które trzeba obchodzić łukiem, lub miejscami forsować na wprost.

Po pokonaniu tego toru przeszkód (ok. 15 min. od Chaty),Polana pod Skalistym Gronikiem stajemy na grani, skąd szlak podąża w prawo, łagodnie do góry.

Warto w tym miejscu zrobić mały wypad ścieżką w lewo, w dół, w kierunku Ochotnicy. Po zaledwie 200 m wychodzimy z lasu na polanę łagodnie opadającą południowo wschodnimi stokami Skalistego Gronika (874 m).

Przed nami piękna panorama grani Lubania z jego podwójnym szczytem (1211 m i 1225 m), a za nim szczyty Beskidu Sądeckiego z Przehybą (1173 m) i Radziejową (1266 m).

Panorama Lubania z polany pod Skalistym Gronikiem

Wracamy na szlak i idąc granią przez polanę Zoniowskie mijamy po lewej bacówki oraz małą Kapliczkę Jasińskich, która architekturą nawiązuje do słynnej Bulandowej Kapliczki z Jaworzyny Kamienieckiej [więcej w Ciekawostkach].

Teraz krótkie ostrzejsze podejście pod szczyt PrzehyBacówki pod szczytem Przehyby (Kosarzyska) (1019 m)by (1019 m) i kolejna polana z bacówkami.

Mijamy szczyt i wchodzimy na polanę Kosarzysko, która długim siodłem opada w kierunku północnym odsłaniając panoramę grani łączącej Turbacz z Gorcem. Po lewej Przysłop, a po prawej Gorc (1228 m).

Polana Kosarzysko i Gorc

Przechodzimy wzdłuż polanę i przez las docieramy do polany Przysłop Dolny, która przechodzi na drugą stronę grani w polanę Bieniowe. Tu przebiega zielony szlak, którym możemy pójść w prawo na Gorc lub w lewo w kierunku Turbacza. Stały tu kiedyś dwie duże bacówki. Niestety, polana stopniowo zarasta lasem oferując coraz skromniejsze widoki.

Ruszamy dalej w kierunku zachodnim, gdzie po ok. 0,5 km trawersem przez las mijamy szczyt Przysłop, 1187 m. Pomiędzy „przerzedzonymi” przez szkodniki i wiatr drzewami można zobaczyć leżący po drugiej stronie Doliny Kamienicy Kudłoń (1276 m) i nieco oddalony szczyt Mogielicy w Beskidzie Wyspowym.

Na żółtym szlaku pod szczytem Przysłop (1187 m)

Schodzimy na niewielką przełęcz i po chwili stajemy na polanie Przysłop Górny (z Gorczańskiej Chaty ok. 2 h).

Polana Przysłop Górny

Po wyjściu z lasu obniżamy się nieco na niewielką otwartą przełęcz, skąd jeszcze parędziesiąt metrów i stajemy przy tablicy Gorczańskiego Parku Narodowego opisującej polanę Przysłop Górny.

Tablica informacyjna GPN na polanie Przysłop Górny

Polana jest wyjątkowo atrakcyjna, rozciąga się z niej wspaniała panorama – widok na Beskid Sądecki, Pasmo Przehyby i Radziejowej, Gorce z wyraźną wieżą na szczycie Lubania, drugą wieżą na Magurkach, a w tle świetnie widoczne są Tatry.

Polana Przysłop Górny

Widok z polany Przysłop Górny - od lewej: Pasmo Radziejowej, Lubań i Magurki na tle Tatr

Widok z polany Przysłop Górny – od lewej: Pasmo Radziejowej, grzbiet Lubania, grań Borsuczyn i Magurek z wieżą widokową, dalej w prawo Przełęcz Pańska Przehybka, za którą widać polanę Fiedorówka, a w tle całe Tatry.

Widok z polany Przysłop Górny - wieża widokowa na Magurkach na tle Tatr

Widok z polany Przysłop Górny – wieża widokowa na Magurkach na tle Tatr

Polana jest wyjątkowo atrakcyjna wiosną, kiedy kwitną tu przebiśniegi i krokusy.

Na polanie stoi nowa bacówka wybudowana przez Gorczański Park Narodowy, niestety, nie jest ona zgodna z oryginałem, która służyła głównie w celach pasterskich.
Poniżej bacówki znajduje się niewielkie źródełko, które obecnie prawie całkiem zanikło.

Przy tablicy GPN wchodzimy w lewo na otwartą przestrzeń hali, z której roztacza się jeden z piękniejszych widoków gorczańskich. Na wschód widoczny, wyraźny stąd szczyt Przysłopu, po prawej grań i szczyt Lubania, a w głębi Beskid Sądecki.

Widok z polany Przysłop Górny na szczyt Przysłop (1187 m)

Z polany Przysłop Górny możemy zawrócić i tą samą drogą wrócić do Ochotnicy Górnej (ok. 2:20 h) lub pójść dalej za zielonymi znakami na szczyt Gorca (opis wycieczki: “Na Gorc przez widokowe polany wokół doliny Jamnego“), albo od razu z polany udać się zielonym szlakiem na zachód na Jaworzynę Kamieniecką, Kiczorę i Turbacz.