Jankówki w Gorcach z Łopusznej

Polana Jankówki 1060-1110 m n.p.m.

Położona na południowych stokach Gorców z panoramą na Tatry Bielskie i Wysokie oraz na zachód w stronę Babiej Góry. Od północy wznosi się Turbacz z wyraźnie widocznym schroniskiem. Po drodze wiele okazów przyrodniczych i architektury góralskiej wyeksponowanych przez GPN w formie ścieżki edukacyjnej. Trasa jest krótka, przez co idealna również na zimową wyprawę.

Kraj: PolskaBacówka na Jankówkach
Rejon: Gorce
Punkt wyjścia
(powrotu): Łopuszna
Czas: 1/2 dnia

Pora roku: wiosna, lato, jesień, zima
Trudności: brak trudności technicznych

Suma wzniesień: ok. 460 m

Długość trasy: ok. 9,4 km
Czas wyprawy (sam przemarsz): ok. 4 h (zimą czas przejścia może być znacznie dłuższy).
Mapa Gorców online:   Gorce 2016

Komplet szczegółowych informacji o wyprawie: trasa, dojazd, ciekawostki i inne dostępny jest na panelu bocznym (po prawej stronie).

Ważne: zimą należy uwzględnić warunki śniegowe (czas i możliwość przejścia).

Poniżej mapa turystyczna Gorców – rejon od Łopusznej po Turbacz.

Jankówki mapa
Z miejsca, gdzie pozostawiamy auto (Zarąbek Średni), idziemy najpierw czarnym szlakiem w kierunku na Pucułowski Staw i polanę Zielenica.

Po 10 minutach wchodzimy na Chłapkową Polanę, gdzie znajduje się tablica informacyjna ścieżki edukacyjnej GPN „Z Łopusznej na Jankówki”.

Pozostawiamy czarny szlak i dalej podchodzimy za zielonymi znakami ścieżki edukacyjnej. Wchodzimy na teren Gorczańskiego Parku Narodowego i poruszamy się dnem dolinki wzdłuż Chłapkowego Potoku.

Warto zwrócić uwagę na bardzo ładną bacówkę, która stoi po drugiej stronie potoku, na zboczu polany Maciasowej. Przed budynkiem rośnie potężny jesion, obok znajdują się pozostałości kolejnych zabudowań. Przy bacówce znaleźliśmy oryginalne sanie transportowe, których płozy wykonane są z naturalnie wygiętych konarów.

Idąc cały czas lasem, skręcamy w lewo i przez Biedową Młakę (drugi przystanek ścieżki edukacyjnej) wracamy do czarnego szlaku, już powyżej Pucułowskiego Stawu. Możemy stąd zejść kawałek nad staw i wrócić tą samą drogą (ok. 20 minut).

Do wyboru mamy dalszy ciąg ścieżki edukacyjnej na polanę Wysznia, gdzie znajduje się jej przystanek przy wychodni skalnej, lub podejście czarnym szlakiem bezpośrednio na polanę Jankówki. Zachęcamy do zapoznania się z przewodnikiem wydanym przez GPN autorstwa Marioli Stefanik „Z Łopusznej na Jankówki”. Materiały dostępne są w wersji elektronicznej na stronie GPN:  „Z Łopusznej na Jankówki”

Wybieramy drugi wariant i przez piękny las, trawersując zbocza szczytu Wyszniej (1107 m), w niecałe 30 minut wchodzimy na grań. Tu zaczyna się polana Jankówki, z której otwiera się panorama Turbacza z wyraźnie widocznym schroniskiem.
Mijamy ruiny szałasu i podchodzimy w najwyższy punkt polany, gdzie stoi wyremontowana przez GPN bacówka. Możemy tutaj odpocząć i nacieszyć się szeroką panoramą polany i widoczną na horyzoncie granią Tatr.

Panorama z Jankówek

Czarny szlak podąża dalej w górę do głównej grani Gorców (Polana Zielenica) i czerwonego szlaku na Kiczorę lub Przełęcz Knurowską.

Teraz znowu wybieramy ścieżkę edukacyjna, którą zejdziemy na zachód do doliny Łopusznej. Mijamy polanę Kułachową i idąc cały czas w dół wchodzimy w rejon bardzo starego lasu.

Tutaj niespodzianka. Konstrukcja zbudowana z belek, coś jakby mostek, ale nad „niczym”. Dopiero po wejściu na górę widoczne jest potężne powalone drzewo, którego z poziomu ziemi w ogóle byśmy nie zauważyli. Leżące, ogromne pnie robią niesamowite wrażenie.

Schodzimy na dno doliny i dalej wzdłuż potoku, gdzie nasza trasa łączy się z ścieżką na Żubrowiska„Partyzancką ścieżką na Turbacz”.

Po paru minutach marszu docieramy do Gajówki Mikołaja. Jest to kompleks budynków, gdzie mieści się terenowa baza edukacyjno-wystawiennicza GPN. Więcej informacji na stronie GPN Gajówka Mikołaja.

Po chwili kończy się obszar parku i wychodzimy na asfaltową drogę, którą dotrzemy do punktu wyjścia naszej wyprawy (ok. 1 km).

Ponieważ nasza wędrówka nie jest długa, ani zbytnio męcząca proponujemy zwiedzenie co najmniej jednego z obiektów muzealnych, znajdujących się w Łopusznej:

• Tischnerówka, czyli Dom Pamięci Ks. Prof. Józefa TischneraTischnerówka w Łopusznej