Mogielica z Przełęczy Rydza – Śmigłego

Mogielica 1171 m n.p.m. – najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego

Możliwości wejścia na Mogielicę jest bardzo dużo. Jedna z krótszych tras prowadzi z Przełęczy Rydza Śmigłego na Chyszówkach. Wyprawa jest idealna na każdą porę roku, zimą zajmie nam cały dzień, a latem będzie spacerem lub częścią dłuższej wycieczki. Mogielica z roku na rok staje się coraz bardziej popularna ze względu na jej walory widokowe oraz powstającą infrastrukturę turystyczną, którą zapoczątkowała budowa wieży widokowej.

Kraj: Polska
Rejon: Beskid Wyspowy
Punkt wyjścia
(powrotu): Przełęcz Rydza–Śmigłego (Chyszówki)
Czas: 1/2 dnia

Pora roku: wiosna, lato, jesień, zima
Trudności: brak trudności technicznych

Suma wzniesień: ok. 480 m

Długość trasy: ok. 7 km
Czas wyprawy (sam przemarsz): ok. 4 h (zimą czas przejścia może być znacznie dłuższy).
Mapa Beskidu Wyspowego online:   Beskid Wyspowy 2016

Komplet szczegółowych informacji o wyprawie: dojazd na Przełęcz Przełęcz Rydza–Śmigłego, opis trasy, ekwipunek i bezpieczeństwo w Beskidach oraz ciekawostki związane z Mogielicą dostępne są w panelu bocznym (po prawej stronie).

Poniżej mapa turystyczna Beskidu Wyspowego – rejon Mogielicy.

Ważne: zimą należy uwzględnić warunki śniegowe (czas i możliwość przejścia).

Mogielica - mapa turystyczna

Z parkingu na Przełęczy Rydza-Śmigłego ruszamy zielonym szlakiem im. Leopolda Węgrzynowicza [czytaj o Leopoldzie Węgrzynowiczu w Ciekawostkach].

Mogielica i polana Cyrla z Przełęczy Rydza-Śmigłego

Szlak turystyczny pokrywa się częściowo z trasą narciarstwa biegowego, a konkretnie z odcinkiem doprowadzającym do pętli wokół Mogielicy [patrz nasza wyprawa „Mogielica na narty biegowe„].

Podchodzimy wygodną drogą, mijamy ostatnie domy i przechodzimy dalej przez kolejne polany. Zaczyna się ostrzejsze podejście przez las, powyżej na małej polanie trasa narciarska odbija w prawo.

Jeszcze kawałek podejścia i stajemy na poprzecznej drodze, którą przebiega trasa narciarstwa biegowego i rowerowa wokół Mogielicy. Przecinamy ją i znowu idziemy stromą ścieżką przez las.

Szybko wchodzimy na polanę Wyśnikówka [opis polany Wyśnikówka w dziale Ciekawostki], z której widoczne są już częściowo Tatry, Gorce, Beskid Wyspowy, Babia Góra, Polica, Pasmo Łososińskie i na wschodzie Beskid Niski.

Widok z polany Wyśnikówka. Od lewej: Tatry, Gorce, Beskid Wyspowy i Bbia Góra.

Jest to idealne miejsce na krótki odpoczynek przed ostatnim, ostrym podejściem pod wyraźnie widoczną stąd wieżę widokową na szczycie Mogielicy. W ok. 20 minut docieramy na górę (od parkingu ok. 2:15 h).

Warto wejść na wieżę, skąd możemy podziwiać wspaniałe panoramy Beskidów, a szczególnie Tatr.

Po zejściu z wieży robimy jeszcze krótki spacer (dalej zielonym szlakiem) pod krzyż papieski. Stąd również rozciąga się świetna panorama Pasma Radziejowej, Gorców i Tatr Wysokich.

W tym miejscu rozgałęziają się szlaki turystyczne, którymi możemy zejść na WyrębiskaPrzełęcz Słopnicką (szlak zielony), do Słopnic (szlak żółty) lub na Polanę StumorgowąPolanę Przysłopek i dalej do Szczawy lub Półrzeczek (niebieski i żółty). Ponieważ nasze auto zostawiliśmy na Przełęczy Rydza Śmigłego i nie mamy zapewnionego innego transportu, wracamy tą samą drogą w dół. Po drodze na polanie Wyśnikówka niebieski szlak skręca w lewo i przez polanę Cyrla schodzi do Jurkowa. W niecałe 2 godziny docieramy na parking na Przełęczy Rydza Śmigłego, skąd widać szczyt wieży na Mogielicy.