Góra Żar (883 m) jest najwyższym szczytem Pienin Spiskich. Krótka, niewymagająca kondycyjnie wyprawa na jej szczyt obfituje w przepiękne panoramy Pienin, Tatr i Gorców oraz Jeziora Czorsztyńskiego. Od niedawna na szczycie stoi wieża, a w zasadzie taras widokowy. Miejsce jest bardzo mało uczęszczane, o czym świadczy miejscami zarośnięta ścieżka. Proponujemy trasę częściowo drogami nieoznakowanymi, ale dającymi możliwość wykonania pętli z Łapsz Niżnych.

Kraj: Polska Na grani Żaru (883 m)
Rejon: Pieniny Spisz
Punkt wyjścia (powrotu): Łapsze Niżne
Czas: 1/2 dnia
Pora roku: wiosna, lato, jesień, zima
Trudności: brak trudności technicznych
Suma wzniesień: ok. 360 m

Długość trasy: ok. 7,5 km
Czas wyprawy (sam przemarsz): ok. 3 h (zimą czas przejścia może być znacznie dłuższy).

Mapa online:  Pieniny

Noclegi:  Łapsze Niżne,  Niedzica Zamek,  Dursztyn,  Falsztyn

Komplet szczegółowych informacji o wyprawie: trasa, dojazd, ciekawostki i inne dostępny jest na panelu bocznym (po prawej stronie).

Poniżej mapa turystyczna Spisza z zaznaczoną trasą naszej wyprawy (czerwona linia).

Żar z Łapsz NIżnych - mapa

Wyprawę zaczynamy w miejscowości Łapsze Niżne. Z głównej drogi (ul. Długa) skręcamy w ulicę Józefa Wiśmierskiego, gdzie prowadzi żółty szlak do Falsztyna. Po prawej stronie mijamy cmentarz i podchodzimy w górę asfaltową drogą (wzdłuż drogi nieliczne zabudowania).

Po ok. 300 m. stajemy na skrzyżowaniu tras. W prawo biegnie trasa rowerowa do Niedzicy, natomiast w lewo do Dursztyna.

Nasza trasa prowadzi dalej prosto asfaltową, a następnie szutrową drogą. Szybko wznosimy się ponad ostatnie zabudowania Łapsz Niżnych, gdzie żółty szlak skręca w prawo.

My kierujemy się dalej w górę drogą w kierunku lasu. Tu otwierają się pierwsze widoki na Tatry.

Panorama Tatr ze zboczy Ostrej Góry (793 m) nad Łapszami Niżnymi

Przez las, w kilkanaście minut, docieramy do dużej polany z małym niezamieszkałym domostwem.

Z górnej części polany podziwiamy kolejną panoramę Spisza na tle Tatr.

W parę minut dochodzimy do dużej zagrody, gdzie hodowane są daniele.

Droga okrąża zagrodę i na grani dochodzi do czerwonego szlaku, który prowadzi z Niedzicy przez górę Żar do Dursztyna i dalej do Łapsz Wyżnych. Na wzniesieniu, w miejscu gdzie kończy się ogrodzony teren Łapszańskiej Ostoi warto zatrzymać się na dłuższy postój. Rozciąga się stąd przepiękna panorama Pienin, Spisza i Tatr [dodatkowe informacje w zakładce Ciekawostki].

Panorama Pienin, Spisza i Tatr z polany pod granią Żaru (883 m)

Z polany czerwonym szlakiem idziemy szeroką leśną drogą w kierunku zachodnim. Droga biegnie prawie dokładnie granią, ale po paruset metrach zaczyna trawersować w dół.

Tutaj szlak opuszcza drogę i skręca w prawo. Miejsce jest oznakowane, ale ścieżka szlaku jest prawie niewidoczna w zaroślach. Nie jest chyba zbyt tłumnie odwiedzana.

Dosyć szybko wchodzimy na grań, która z prawej strony podcięta jest bardzo stromym urwiskiem.

Szczyt góry Żar nie jest zbyt imponujący. Od niedawna stoi tutaj wieża, a w zasadzie taras widokowy, z którego nieco lepiej prezentują się widoki w kierunku północnym, czyli na Gorce i jezioro Czorsztyńskie.

Wieża widokowa na górze Żar (Pieniny Spiskie)

W kilku miejscach rozciągają się z grani przepiękne widoki – świetnie widać Zalew Czorsztyński, a ponad nim szczyty Gorców: Turbacz, Runek, Lubań i poniżej Wdżar oraz Przełęcz Snozkę.

Panorama Gorców i Jeziora Czorsztyńskiego z grani Żaru (883 m)

W kierunku zachodnim słabo widoczna Babia Góra i Pasmo Policy.

Widok z Żaru (883 m) na Gorce Zachodnie, odległą Babią Górę i Pasmo Policy

Idąc cały czas ściśle granią mijamy kolejne wypiętrzenia skalne i „okna „ widokowe.

Zejście z grani poprowadzone jest wąską, długą i naprawdę bardzo stromą ścieżką. Nie jest ani wygodne, ani bezpieczne. Może stwarzać problemy, szczególnie w porze wiosennej i jesiennej, kiedy jest szlaki są śliskie.

Naszym zdaniem korzystniejsze jest zejście ścieżką, która odchodzi wcześniej i sprowadza nas wprost na zabudowania w dolinie „Za Czarną Górą”. Ta ścieżka jest na pewno krótsza i mniej stroma (linia zielona na naszej mapie).

Panorama Tatr z grani Żaru (883 m), w dole zabudowania „Za Czarną Górą”

Na dole wchodzimy na drogę, którą w prawo czerwony szlak prowadzi do Dursztyna, a my skręcamy w lewo i przez las wchodzimy na rozległą polanę.

Mijamy pozostałości (ruiny) gospodarstwa. Obok drewnianego budynku rosną i owocują śliwki węgierki.

Wchodzimy na rozległą przełęcz, z której zabudowania „Za Czarną Górą”, na tle wykoszonej szerokiej doliny wyglądają jak oaza.

Zabudowania „Za Czarną Górą” pod granią Żaru (883 m)

Z tego miejsca dobrze widoczna jest też ścieżka na szczyt góry Żar, która naszym zdaniem jest korzystniejsza do zejścia.

Rozległa przełęcz między Czarną Górą (805 m), Żarem (883 m) i Humbargiem (807 m)

Wygodną szeroką drogą schodzimy dolinką pomiędzy Czarną Górą (805 m), a Humbargiem (807 m). Mijamy zabudowania pod Czarną Górą, a po wyjściu z lasu znowu podziwiamy panoramę Tatr.

Panorama Tatr z drogi pod Czarną Górą (805 m) nad Łapszami Niżnymi

Docieramy do najwyżej położonych domów Łapsz Niżnych, gdzie spotykamy drogę rowerową z Dursztyna.

Szutrową, a po chwili asfaltową drogą, mijając osiedle pięknych domków letniskowych, schodzimy do skrzyżowania z żółtym szlakiem skąd rozpoczęliśmy naszą trasę.

Przed nami kilkaset metrów zejścia do głównej drogi w Łapszach Niżnych.