Zimowe przejście z Doliny Strążyskiej do Doliny Małej Łąki nie wymaga specjalnych umiejętności ani sprzętu (oczywiście przy umiarkowanych ilościach śniegu). Trasa jest atrakcyjna ze względu na widoki z Polany Strążyskiej, możliwość podejścia do Siklawicy oraz panoramę Giewontu, Kopy Kondrackiej i Wielkiej Turni z Wielkiej Polany w Dolinie Małej Łąki. Dodatkową zaletą wycieczki jest możliwość zamknięcia jej w pętlę wykorzystując spacerową Drogę pod Reglami. Jeżeli tylko dopisze pogoda to nacieszymy oczy widokiem niepowtarzalnych śnieżnych i lodowych form.

Kraj: PolskaPrzejście z Rówienek na dno Doliny Małej Łąki
Rejon: Tatry

Punkt wyjścia (powrotu): Zakopane, ul. Strążyska – wejście do Doliny Stążyskiej
Czas: 1/2 dnia
Pora roku: wiosna, lato, jesień, zima
Trudności: brak trudności technicznych

Suma wzniesień: ok. 410 m

Długość trasy: ok. 10,5 km
Czas wyprawy (sam przemarsz): ok. 3:30 h (zimą czas przejścia może być znacznie dłuższy)

Zobacz dodatkowe informacje:

Mapa online: Tatry Polskie

DOJAZD      EKWIPUNEK      POGODA

UBEZPIECZENIA online

NOCLEGI online

Więcej praktycznych informacji – w panelu bocznym (PC) lub na dole strony (mobile).

Ważne: zimą należy uwzględnić warunki śniegowe (zagrożenie lawinowe, czas i możliwość przejścia).

Poniżej mapa turystyczna rejonu Sarniej Skały Wydawnictwa Compass

Z Doliny Strążyskiej do Doliny Małęj Łąki - mapa
Jak dojść do Doliny Strążyskiej?

Naszą wyprawę rozpoczynamy od wejścia do Doliny Strążyskiej i równocześnie do TPN, gdzie oczywiście musimy zakupić odpowiedni bilet (kasa). Możemy tu dojechać autem lub  komunikacją miejską Zakopanego (patrz DOJAZD).

Wygodną, szeroką drogą, dnem doliny w pół godziny docieramy na Polanę Strążyską.

Widok na Giewont z Polany Strążyskiej

Przed nami pojawia się widok na majestatyczne, potężne ściany Giewontu z wyraźnie widocznym na szczycie krzyżem. Czerwony szlak, który nas tutaj doprowadził odbija w prawo – na Giewont. Idziemy dalej polaną mijając po lewej zabytkowe szałasy pasterskie, a nieco powyżej bufet turystyczny, gdzie możemy wstąpić na ciepłą herbatę.

Bufet turystyczny na Polanie Strążyskiej, u góry Giewont

Stąd, w zaledwie w 10 min. możemy podejść żółtym szlakiem w górę doliny do wodospadu Siklawica.

Zimą prezentuje się on wyjątkowo pięknie tworząc lodowe kaskady i sople. Jest to świetne miejsce do zrobienia sobie pamiątkowego zdjęcia.

Wracamy tą samą drogą, mijamy bufet i schodzimy do początku Polany Strążyskiej. Patrząc na Dolinę Strążyską od drugiej strony wyraźnie widać jej otoczenie – od wschodu Sarnią Skałę, a od zachodu masyw Łysanki z turniami: Jatki, Kiernia, Kapelusze i Kominy Strążyskie.

Trasa do Doliny Małej Łąki z Doliny Strążyskiej

Sarnia Skała (1377 m) widziana z Polany Strążyskiej

Polana Stążyska
Przy drogowskazach skręcamy w prawo na zachód i czarnym i czerwonym szlakiem podchodzimy w kierunku Przełęczy w Grzybowcu..

Polana Strążyska, droga na Przelęcz w Grzybowcu

Polana Strążyska - widoki z drogi na Przełęcz w Grzybowcu

Przez ok. 40 minut mozolnie wspinamy się przez las Ścieżką nad Reglami, a powyżej lekkimi zakosami wchodzimy na grań i Przełęcz w Grzybowcu (1311 m) oddzielającą Łysanki (1447 m) od grani Grzybowca.

Skręcamy ostro w lewo i granią docieramy do rozwidlenia szlaków. W górę znaki czerwone prowadzą przez Siodło na szczyt Giewontu. Droga ta w okresie od 1 XII – 15 V jest zamknięta.

Z grani schodzimy czarnym szlakiem dalej przez las powoli obniżając się do Doliny Małej Łąki. Po chwili wchodzimy na Małą Polankę, skąd otwierają się pierwsze widoki na Wielką Pośrednią i Zagonną Turnię, a w kierunku północnym na szczyt Babiej Góry.

Mała Polanka poniżej Przełęczy w Grzybowcu

W parę minut otwartym terenem przez Rówienki schodzimy na dno Doliny Małej Łąki. Po drodze otwierają się coraz szersze widoki na otoczenie doliny.

Widok z Rówienek na Wielką Polanę w Dolinie Małej Łąki

W górę żółty szlak prowadzi na Kondracką Przełęcz, a Ścieżka nad Reglami (znaki czarne), którą tu przyszliśmy prowadzi dalej na wschód na Przysłop Miętusi.

Skrzyżowanie szlaków na początku Wielkiej Polany w Dolinie Małej Łąki

W miejscu, gdzie się znajdujemy rozciąga się w górę Wielka Polana Małołącka (1164 m. – ok. 1190 m.). Jest to płaska i długa  łąka, która do niedawna (okres polodowcowy :)) była sporym jeziorem. Jeszcze w latach 60. XX w. polana była intensywnie wypasana, stało tu ok. 20 szałasów pasterskich. Obecnie, jak cała okolica, objęta jest ochroną TPN. Jest częstym celem spacerów i świetnym punktem widokowym. Widać stąd Giewont, mały Giewont, Mnichowe Turnie oraz Wielką, Pośrednią i Zagonną Turnię.

Panorama z Wielkiej Polany Małołąckiej w kierunku Kopy Kondrackiej

Panorama z Wielkiej Polany Małołąckiej w Dolinie Małej Łąki

W malowniczej scenerii zimowego lasu ruszamy żółtym szlakiem w dół doliny. Ścieżka cały czas prowadzi lasem – więc na widoki nie możemy już liczyć.

W 20 min. docieramy do leśnej kotlinki o nazwie Szatra, gdzie dołącza do nas niebieski szlak z Przysłopu Miętusiego.

Stąd do końca doliny prowadzi szeroka, wygodna droga, na której możemy spotkać turystów, biegaczy i pracowników leśnych.

W niecałe 30 min. docieramy do granicy TPN i parkingu przy gajówce Mała Łąka. Stąd do wylotu Doliny Strążyskiej wrócimy Drogą pod Reglami (znaki czarne). Jest to szeroki, wygodny, szutrowy trakt wzdłuż dolnej granicy lasu a zarazem granicy TPN.

Widok z Drogi pod Reglami w kierunku Zakopanego

Trakt nazywany też „Żelazną Drogą” – służyła ona do transportu rudy, węgla drzewnego i innych z Doliny Kościeliskiej do Kuźnic. Obecnie jest to również ścieżka rowerowa i nawet zimą możemy spotkać tu rowerzystę.

Po drodze mijamy wejście do krótkiej, ale bardzo malowniczej Dolinki za Bramką.

W 40 min. docieramy do początku Doliny Strążyskiej, czyli miejsca startu.