Bieszczadzka Kolejka Leśna jest jedną z najsłynniejszych kolejek wąskotorowych w Polsce oraz jedną z najpopularniejszych atrakcji w Bieszczadach – co roku z przejazdów korzystają tysiące turystów.
„Bieszczadzka Ciuchcia” kursuje na dwóch trasach: z Majdanu do Balnicy oraz z Majdanu do Przysłupia. Kilkugodzinna wycieczka przez bieszczadzkie doliny to przede wszystkim możliwość podziwiania pięknych, dzikich okolic oraz odwiedziny popularnych miejscowości.

Bieszczadzka Kolejka Leśna

Historia Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej

Uruchomiona pod koniec XIX w., kolejka wąskotorowa związana jest z okresem intensywnej eksploatacji lasów i rozwoju przemysłu drzewnego w Bieszczadach. Powstawały wówczas tartaki, potażnie i beczkarnie, jak np. należący do firmy Rubinstein&Frommer „Folwark Beczkarnia”, który zatrudniał ponad 500 osób!
W 1898 r. oddano do użytku pierwszy odcinek linii Nowy Łupków–Cisna. Kolejka nie tylko przewoziła drewno z górskich ostępów do zakładów przetwórczych, ale też do dużego składu w Nowym Łupkowie, skąd dalej transportowano je już koleją normalnotorową. W Majdanie powstały budynki stacji, magazyny, parowozownia oraz budynki mieszkalne dla pracowników kolei.
W latach 1900-1904 dobudowano odcinek torów do Kalnicy i Beskidu, przed I wojną światową kolejka dochodziła do Strzebowisk.

Bieszczadzka Kolejka Leśna

W czasach I i II wojny światowej kolejka służyła wyłącznie przewozom wojskowym, militarnym; nietrudno się domyślić, że działania wojenne spowodowały duże zniszczenia w infrastrukturze kolei.
Pierwsze lata powojenne to bardzo trudny okres dla tego rejonu, na terenach przygranicznych sytuacja była niespokojna – walki partyzanckie oraz wysiedlenia ludności w ramach “Akcji Wisła”, to wszystko sprawiło, że modernizacja oraz budowa nowych odcinków kolei ponownie miała miejsce dopiero w latach 50.
Kolejne, bardzo duże inwestycje powiązane były z budową w latach 1958 – 1962 kombinatu drzewnego w Rzepedzi. W tym czasie wprowadzono też ruch pasażerski.
Kolejka była modernizowana jeszcze kilkukrotnie. Niestety, w latach 90. XX w. transport nią okazał się nieopłacalny, więc zrezygnowano z jej eksploatacji.
Reaktywowana w 1997 r. dzięki staraniom powołanej Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w Cisnej – Majdanie stała się dużą atrakcją turystyczną.

Więcej informacji o historii kolejki wąskotorowej w Bieszczadach można znaleźć  na stronie: https://kolejka.bieszczady.pl/historia-kolejki/

Bieszczadzka Kolejka Leśna

Przejazd Bieszczadzką Kolejką Leśną

Główna stacja kolejki znajduje się w Majdanie. Tutaj też jest skansen, kasa biletowa, informacja turystyczna, punkty handlowe (pamiątki i lokalne produkty), wiata z miejscem na ognisko oraz toalety.

W zależności od  sezonu kolejka kursuje w różnych okresach i na różnych trasach. Regularne przejazdy organizowane są od długiego weekendu majowego do końca października.
W okresie ferii zimowych – 2 razy w tygodniu na krótszej trasie – Majdan – Balnica – Majdan
Dla grup zorganizowanych, po wcześniejszym uzgodnieniu, przejazdy organizowane są przez cały rok.

Przejazdy Bieszczadzką Kolejką Leśną odbywają się na dwóch trasach:

I – Majdan-Balnica-Majdan – 9 km, 2:30 h, w tym 30 minut postoju.
Trasa kolejki prowadzi głównie leśnym terenem, w pobliżu rzeki Solinka. Na trasie przejazdu są 2 nieistniejące wsie – Żubracze i Solinka, które zostały wysiedlone w 1946 r.
II – Majdan – Przysłup – 12 km, 2:50 h, w tym 0:30 h postoju w Przysłupiu.
Na trasie przystanki są w popularnych turystycznych miejscowościach: Cisnej, Dołżycy i Przysłupiu.

Rozkład jazdy, cennik: http://kolejka.bieszczady.pl/rozklad-jazdy/

Bieszczadzka Kolejka Leśna

Skansen w Majdanie

Oprócz przejażdżki warto też zwiedzić skansen w Majdanie – znajdują się tutaj tablice z archiwalnymi zdjęciami z budowy i pracy bieszczadzkiej kolejki, ale też eksponaty stanowiące kiedyś wyposażenie kolei, takie jak: sejf, telex, maszyny do pisania i …z biletami. Zgromadzono tu również eksponaty spreparowanych zwierząt, m.in. wilka, sarny, bobra, ale też okaz żubra.

I jeszcze kilka zdjęć Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej

Bieszczadzka Kolejka LeśnaBieszczadzka Kolejka LeśnaBieszczadzka Kolejka LeśnaBieszczadzka Kolejka Leśna

Bieszczadzka Kolejka LeśnaBieszczadzka Kolejka Leśna