Bieszczadzka Kolejka Leśna jest jedną z najsłynniejszych kolejek wąskotorowych w Polsce oraz jedną z najpopularniejszych atrakcji w Bieszczadach – co roku z przejazdów korzystają tysiące turystów.
„Bieszczadzka Ciuchcia” kursuje na dwóch trasach: z Majdanu do Balnicy oraz z Majdanu do Przysłupia. Kilkugodzinna wycieczka przez bieszczadzkie doliny to przede wszystkim możliwość podziwiania pięknych, dzikich okolic oraz odwiedziny popularnych miejscowości.
Uruchomiona pod koniec XIX w., kolejka wąskotorowa związana jest z okresem intensywnej eksploatacji lasów i rozwoju przemysłu drzewnego w Bieszczadach. Powstawały wówczas tartaki, potażnie i beczkarnie, jak np. należący do firmy Rubinstein&Frommer „Folwark Beczkarnia”, który zatrudniał ponad 500 osób!
W 1898 r. oddano do użytku pierwszy odcinek linii Nowy Łupków–Cisna. Kolejka nie tylko przewoziła drewno z górskich ostępów do zakładów przetwórczych, ale też do dużego składu w Nowym Łupkowie, skąd dalej transportowano je już koleją normalnotorową. W Majdanie powstały budynki stacji, magazyny, parowozownia oraz budynki mieszkalne dla pracowników kolei.
W latach 1900-1904 dobudowano odcinek torów do Kalnicy i Beskidu, przed I wojną światową kolejka dochodziła do Strzebowisk.
W czasach I i II wojny światowej kolejka służyła wyłącznie przewozom wojskowym, militarnym; nietrudno się domyślić, że działania wojenne spowodowały duże zniszczenia w infrastrukturze kolei.
Pierwsze lata powojenne to bardzo trudny okres dla tego rejonu, na terenach przygranicznych sytuacja była niespokojna – walki partyzanckie oraz wysiedlenia ludności w ramach “Akcji Wisła”, to wszystko sprawiło, że modernizacja oraz budowa nowych odcinków kolei ponownie miała miejsce dopiero w latach 50.
Kolejne, bardzo duże inwestycje powiązane były z budową w latach 1958 – 1962 kombinatu drzewnego w Rzepedzi. W tym czasie wprowadzono też ruch pasażerski.
Kolejka była modernizowana jeszcze kilkukrotnie. Niestety, w latach 90. XX w. transport nią okazał się nieopłacalny, więc zrezygnowano z jej eksploatacji.
Reaktywowana w 1997 r. dzięki staraniom powołanej Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w Cisnej – Majdanie stała się dużą atrakcją turystyczną.
Więcej informacji o historii kolejki wąskotorowej w Bieszczadach można znaleźć na stronie: https://kolejka.bieszczady.pl/historia-kolejki/
Główna stacja kolejki znajduje się w Majdanie. Tutaj też jest skansen, kasa biletowa, informacja turystyczna, punkty handlowe (pamiątki i lokalne produkty), wiata z miejscem na ognisko oraz toalety.
W zależności od sezonu kolejka kursuje w różnych okresach i na różnych trasach. Regularne przejazdy organizowane są od długiego weekendu majowego do końca października.
W okresie ferii zimowych – 2 razy w tygodniu na krótszej trasie – Majdan – Balnica – Majdan
Dla grup zorganizowanych, po wcześniejszym uzgodnieniu, przejazdy organizowane są przez cały rok.
Przejazdy Bieszczadzką Kolejką Leśną odbywają się na dwóch trasach:
I – Majdan-Balnica-Majdan – 9 km, 2:30 h, w tym 30 minut postoju.
Trasa kolejki prowadzi głównie leśnym terenem, w pobliżu rzeki Solinka. Na trasie przejazdu są 2 nieistniejące wsie – Żubracze i Solinka, które zostały wysiedlone w 1946 r.
II – Majdan – Przysłup – 12 km, 2:50 h, w tym 0:30 h postoju w Przysłupiu.
Na trasie przystanki są w popularnych turystycznych miejscowościach: Cisnej, Dołżycy i Przysłupiu.
Rozkład jazdy, cennik: http://kolejka.bieszczady.pl/rozklad-jazdy/
Oprócz przejażdżki warto też zwiedzić skansen w Majdanie – znajdują się tutaj tablice z archiwalnymi zdjęciami z budowy i pracy bieszczadzkiej kolejki, ale też eksponaty stanowiące kiedyś wyposażenie kolei, takie jak: sejf, telex, maszyny do pisania i …z biletami. Zgromadzono tu również eksponaty spreparowanych zwierząt, m.in. wilka, sarny, bobra, ale też okaz żubra.