Koziarz (934 m) to jeden ze szczytów Beskidu Sądeckiego, który zyskał na popularności dzięki wybudowanej w 2015 r. wieży widokowej. Można z niej oglądać piękne panoramy Beskidu Sądeckiego, Gorców, Beskidu Wyspowego oraz Tatr. Szczyt jest świetnym celem na wycieczki o każdej porze roku, ale polecamy go szczególnie jesienią, można wtedy podziwiać ogromne połacie bukowych lasów mieniące się pełną paletą barw.
Jest wiele wariantów wejścia na Koziarz, m.in. na szczyt możemy dotrzeć z Tylmanowej w zaledwie 2 godziny, a zejść łagodną granią Okrąglicy do Łącka. Przejście całej trasy zajmie nam nie więcej niż 4:30 h, więc pozostanie sporo czasu na odpoczynki i podziwianie widoków.

Kraj: Polska
Rejon: Beskid Sądecki, Pasmo Radziejowej
Punkt wyjścia: Tylmanowa
Punkt powrotu:
Łącko
Czas: 1 dzień
Pora roku: wiosna, lato, jesień, zima
Trudności: brak trudności technicznych
Suma wzniesień: ok. 750 m

Długość trasy: ok. 14,6 km
Czas wyprawy (sam przemarsz): ok. 4:30 h

Poniżej mapa turystyczna opisywanej trasy Wydawnictwa Compass.

Tylmanowa - Koziarz - Łącko

Naszą wędrówkę zaczynamy w Tylmanowej, która leży przy ujściu potoku Ochotnica do Dunajca przy drodze nr 969.
Dojazd do Tylmanowej
– autobusem z Krakowa lub Nowego Sącza do Szczawnicy (wiele kursów)
– samochodem (parking szutrowy znajduje się przy skręcie do Ochotnicy).
Wyjście na szlak – za zielonymi znakami kierujemy się przez most na drugą stronę Dunajca i asfaltową drogą podchodzimy do granicy lasu. Dalej leśna droga wznosi się coraz ostrzej, po drodze odsłania się nieco widoków na dolinę Dunajca i zbocza Lubania.

Po ok. 1:30 h marszu wchodzimy na dużą widokową polanę Kolebisko. Zobaczyć stąd można fragment Beskidu Wyspowego z Mogielicą, Pieniny i nawet Tatry. Ale przede wszystkim, na wprost nad nami widać już szczyt Koziarza z wieżą.

Widok z polany Kobylisko

Widok z polany Kolebisko

Polana Kolebisko i widoczna wieża na Koziarzu

Widok na Pieniny (i niewidoczne Tatry) z polany Kolebisko

Powyżej polany leśną droga wyprowadza nas niewybitny szczyt Jaworzynki (936 m), gdzie spotykamy żółty szlak, który prowadzi: w prawo, na południe w kierunku Dzwonkówki (982 m), a w lewo na szczyt Koziarza. Przy skrzyżowaniu znajduje się drewniany schron turystyczny ze stołem i ławkami. Można stąd (drogowskaz) podejść też ścieżką w zaledwie 20 m na szczyt Błyszcza (945 m), gdzie znajduje się kaplica i pomnik poświęcony Janowi Pawłowi II. Z polany na szczycie można podziwiać widok na Szczyt Koziarza, który jest nieco niższy (ok. 10 m) od Błyszcza.

Dalej, prawie poziomą granią za żółtymi znakami wchodzimy na zalesiony szczyt Koziarza.

Podejście na Jaworzynkę (936 m)

Pakliczka na szczycie Błyszcza (945 m), w tle wieża na Koziarzu

Kapliczka na szczycie Błyszcza (945 m), w tle wieża na Koziarzu

Droga Jaworzynki na Koziarz

Droga Jaworzynki na Koziarz[gallery size="full" columns="2" link="file" ids="38755,38757"]

Wieża widokowa na Koziarzu

Wieża na Koziarzu (942 m)

Wieża widokowa na Koziarzu powstała w 2015 r. w ramach większej inwestycji gminy Ochotnica Dolna – „Enklawa aktywnego wypoczynku”. Taras widokowy usytuowany jest na wysokości 20,7 m nad poziomem terenu, prowadzi do niego 138 schodów. Schody są całkowicie obudowane, dzięki czemu są bezpieczne nawet dla dzieci, jak i dla osób z lękiem wysokości. Na najwyższym poziomie wieży zamontowano 4 tablice z opisanymi panoramami.

Panoramy z wieży widokowej na Koziarzu

Z tarasu widokowego rozciąga się wspaniała panorama – zobaczmy stąd Beskid Sądecki, Gorce, Beskid Wyspowy, Pieniny oraz Tatry.

Panorama z wieży na Koziarzu: na pierwszym planie Błyszcz, dalej Pieniny i Tatry, po prawej Lubań

Widok z Koziarza na Gorce: od lewej Lubań, Dolina Ochotnicy, Turbacz, Kudłoń

Widok z Koziarza na Beskid Wyspowy: Mogielicę, Modyń, Jeżową Wodę, Jaworz

Widok z Koziarza na Beskid Sądecki: Pasmo Radziejowej

Opisy panoram na wieży na Koziarzu (934 m)

Opisy panoram na wieży na Koziarzu (934 m)Opisy panoram na wieży na Koziarzu (934 m)Opisy panoram na wieży na Koziarzu (934 m)

Z Koziarza do Łącka

Ze szczytu Koziarza możemy iść dalej żółtym szlakiem w kierunku północnym granią mijając kolejno szczyty Suchy Groń (835 m), Wojakówka (834 m), Okrąglica Pd. (785 m) i Okrąglica Pn. (767 m). Leśna droga obniża się łagodnie, a pod Okrąglicą odsłaniają się ładne widoki na wschodnią i zachodnią stronę (Beskid Wyspowy).

Widok spod Wojakówki (834 m) w kierunku pół.-wsch. (dolina potoku Brzynka)

Widok spod Okrąglicy Południowej (785 m) na Okrąglicę Północną (767 m)

Widok spod kapliczki pod Okrąglicą Południową na Gorce (Gorc) i Beskid Wyspowy (Mgielica)

Widok spod kapliczki pod Okrąglicą Południową na Gorce (Gorc) i Beskid Wyspowy (Mogielica)

Widok spod kapliczki na Beskid Wyspowy (Mogielica) i Okrąglicę Północną po prawej

Kapliczka przy drodze pomiędzy Okrąglicą Południową, a Północną

Leśny trakt przechodzi w wąską asfaltową drogę, którą schodzimy w kierunku Cebulówki (741 m).

Tablica informacyjna pod Okrąglicą Północną (767 m)

Na chwilę szlak opuszcza asfaltową drogę i na skróty wyprowadza nas na z powrotem na asfalt w kierunku osiedla Wyrobiska. Mijamy więżę teletechniczną skąd możemy podziwiać ostatnie widoki na dolinę Dunajca i stromo schodzimy do granicy lasu, gdzie mijamy kapliczkę z rzędem ławek.

Panorama Doliny Dunajca spod Cebulówki

Leśną, stromą drogą schodzimy na dno doliny Dunajca, przechodzimy przez most i ścieżkami biegowo-rowerowymi (trasa Velodunajec) docieramy do centrum Łącka. Zejście z Koziarza zajmie nam ok. 2:30 h. Stad autobusem możemy wrócić do Tylmanowej lub w kierunku Nowego Sącza.