Jest niedziela, godz. 10:14, wyruszamy w nietypową podróż kolejową. Na 1 peronie nowoczesnego krakowskiego dworca kolejowego wsiadamy do zabytkowego wagonu pocztowego, którym na zaproszenie portalu „Odkryj Beskid Wyspowy” pojedziemy do Chabówki, gdzie dołączymy do reszty retro składu oraz równie starego parowozu.
Na dworcu w Płaszowie zmieniamy kierunek jazdy, i bez zatrzymywania się jedziemy do Suchej Beskidzkiej (gdzie znowu trzeba będzie obrócić lokomotywę). Po drodze, przy muzyce zespołu ludowego próbujemy regionalnych specjałów.
W Suchej Beskidzkiej czeka nas zdecydowanie mokra niespodzianka – oberwanie chmury.
Do Chabówki wjeżdżamy obok Skansenu Taboru Kolejowego. Na peronie czekają kolejne wagony pełne turystów. Zamieniamy „nasz” elektrowóz na czarny, dymiący parowóz z poprzedniej epoki.
Wnętrze naszej lokomotywy robi duże wrażenie.
Ostatnie przygotowania i ruszamy przez Mszanę Dolną i Kasinę Wielką do Dobrej, położonej w środku Beskidu Wyspowego.
Przez drewniane okna wagonu możemy podziwiać najbardziej charakterystyczne szczyty rejonu, m.in. Luboń Wielki (1022 m). Po krótkim postoju w Mszanie Dolnej ruszamy dalej – przed nami najcięższy odcinek bardzo stromego podjazdu (prawie 200 m przewyższenia). Z naszego miejsca widzimy kolejne beskidzkie wyspy: Lubogoszcz, Ćwilin, Ciecień i Śnieżnicę, pod którą położona jest stacja w Kasinie Wielkiej.
Przez okno pociągu widzimy Ćwilin (1072 m)
Śnieżnica (1007 m). Znajdująca się u jej podnóża stacja kolejowa “Kasina Wielka” jest najwyżej położoną stacją na linii Chabówka – Nowy Sącz
Pięknie prezentuje się Lubogoszcz (968 m)
Stąd już niedaleko do stacji w Dobrej, gdzie otwiera się wspaniały widok na otaczające szczyty Łopienia, Mogielicy, Jasienia i Ćwilina.
Zostajemy na Galicyjskim Pikniku Kolejowym, w trakcie którego przygotowano szereg atrakcji, m.in. przegląd piosenki kolejowej, występy zespołu regionalnego „Jurkowanie”, stoiska z produktami regionalnymi oraz wystawę fotograficzną poświęconą historii linii kolejowej „Chabówka – Nowy Sącz. Gwoździem programu była próba bicia rekordu świata w ilości osób śpiewających jednocześnie piosenkę kolejową, w tym roku odśpiewało ją 1100 osób!.
Bicie rekordu świata w śpiewaniu piosenki kolejowej
W trakcie festynu odbył się bardzo ciekawy panel dyskusyjny poświęcony historii i roli Galicyjskiej Kolei Transwersalnej oraz perspektywom rozwoju tej formy komunikacji. Podczas imprezy cały skład przejeżdża trasę z Dobrej do Kasiny i z powrotem – chętnych do odbycia podróży jest bardzo wielu.
Parowóz i jego manewry na stacji w Dobrej budzą wielkie zainteresowanie, zarówno wśród młodych, którzy nigdy nie mieli okazji podróżować takim pociągiem, jak i wśród starszych, którzy często z sentymentem patrzą na wielką, dymiącą maszynę.
Niewątpliwie należy podkreślić, że uruchomienie takiej zabytkowej linii jest dodatkową atrakcją regionu, tym bardziej że bierze ona początek w Chabówce, gdzie znajduje się unikatowy skansen kolejowy. Przejażdżkę zabytkowym składem przez malowniczy rejon można z powodzeniem połączyć z wycieczką na jeden z wielu szczytów Beskidu Wyspowego.
Galicyjska Kolej Transwersalna (niem. Galizische Transversalbahn) – została uruchomiona w 1884 r. Wybudowano ją w 2 lata i był to czyn niezwykły. W trudnym, górskim terenie powstały linia kolejowa o łącznej długości 768 km z licznymi stacjami, mostami i wiaduktami.
Trasa biegła po północnych stokach Karpat z Czadcy na Słowacji do Husiatynia na Ukrainie, przez Zwardoń, Żywiec, Suchą Beskidzką, Chabówkę, Nowy Sącz, Jasło, Zagórz.
Inwestycja miała na celu stworzenie ciągu komunikacji z zachodu na wschód terytorium Galicji w przebiegu równoleżnikowym (transwersalnym – poprzecznym). Miała ona przede wszystkim znaczenie militarne – stworzono alternatywny ciąg komunikacyjny dla głównej linii Kraków – Lwów, ważnej strategicznie dla Cesarstwa Austro-Węgier. Istotnie, szlak ten został wykorzystany podczas I wojny Światowej do transportu wojska, zaopatrzenia i do ewakuacji rannych. Drugim, ważnym czynnikiem była spodziewana aktywizacja słabo rozwiniętych terenów Galicji.
Linia kolejowa 104 pomiędzy Chabówką i Nowym Sączem ma 77 km długości, trasa określana jest jako typowo górska, z nachyleniami do 27 promili.
W 2000 r. zawieszono na tej trasie regularny ruch towarowy, w 2004 roku pasażerski. Aktualnie linia jest wykorzystywana okazjonalnie do przejazdów pociągów retro ze skansenu w Chabówce, ale trwają starania społeczne o pełne przywrócenie kursów pociągów.
Budynek stacji w Kasinie Wielkiej był wykorzystany w kilku filmach: „Karol. Człowiek, który został papieżem”, „Lista Schindlera”, „Boże skrawki”, „Szatan z siódmej klasy”, „Katyń”.
W wyremontowanym budynku znajdują się pokoje gościnne i apartamenty do wynajęcia.
Stacja kolejowa Kasina Wielka jest najwyżej położoną stacją na linii Chabówka – Nowy Sącz.
Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce powstał w 1993 r. Posiada bardzo ciekawą kolekcję, m.in. parowozy, lokomotywy elektryczne i spalinowe, wagony, pługi. Do najcenniejszych eksponatów należą:
– Parowóz tendrzak TKb-1479, zbudowany w 1878 r. dla kolei lokalnej Magdeburg – Halberstadt
– Parowóz Tw12-12 budowy austriackiej z 1920 r.
– Parowóz pospieszny Pt31-64, zbudowany w chrzanowskim Fabloku w 1938 r.
– Parowóz towarowy Ty37-17 zbudowany w zakładach Cegielskiego w Poznaniu w 1938 r. (przeznaczony do obsługi ciężkich pociągów towarowych – jest to jedyny zachowany w Polsce egzemplarz).
Skansen, oprócz zwiedzania, oferuje przejażdżki pociągami retro oraz noclegi (25 miejsc)
Szczegóły: http://skansenchabowka.pl/
Piknik dobiega końca. Część osób wsiada z powrotem do pociągu, który odjeżdża z peronu w Dobrej wyrzucając z komina kłęby dymu i gwiżdżąc aż do opuszczenia stacji.