Krótka wycieczka na gorczańskie polany położone w masywie Kudłonia, z których możemy podziwiać piękne widoki na gorczańskie szczyty i Tatry, a w drugą stronę na Beskid Wyspowy. Trasa prowadzi przez dolinę potoku Konina na Przełęcz Borek, skąd dalej granią na urokliwe polany Przysłopek, Pustak, Figurki i Kopa. Całość trasy zamyka się w pętlę i jest idealna na krótkie jesienne i zimowe wypady.

Kraj: Polska
Rejon: Gorce
Punkt wyjścia
(powrotu): Konina Halamy
Pora roku: wiosna, lato, jesień, zima
Trudności: brak trudności technicznych

Suma wzniesień: ok. 650 m

Długość trasy: ok. 11,5 km
Czas wyprawy (sam przemarsz): ok. 4:10 h (zimą czas przejścia może być znacznie dłuższy).
Mapa Gorców online:   Gorce

Ważne: zimą należy uwzględnić warunki śniegowe (czas i możliwość przejścia).

Poniżej mapa Wydawnictwa Compass opisanej trasy.

Konina Borek Pustak Kopa mapa

Wycieczkę rozpoczyna we wsi Konina Halamy, gdzie najlepiej dojechać jest własnym autem. Teoretycznie istnieje możliwość dojazdu autobusem (nawet z Krakowa), ale w weekendy jest to już prawie niemożliwe.
Przejeżdżamy przez całą Koninę do końca asfaltowej drogi, gdzie znajduje się okazała brama do Gorczańskiego Parku Narodowego. Przed samym wjazdem i nieco dalej znajdują się zatoczki parkingowe, gdzie możemy pozostawić nasz pojazd. (Przypominamy że wejście do GPN jest płatne).

Mijamy szlaban i znak zakazu ruchu, idąc wygodną drogą w górę potoku Konina. Po 10 minutach wchodzimy na polanę Potasznia. Na polanie znajduje się leśniczówka Obwodu Ochronnego Kudłoń – na przełomie XVIII/XIX w. istniała w tym miejscu dworska potażarnia, w której z powstałego przy produkcji węgla drzewnego popiołu wytwarzano potaż, czyli węglan potasu (łatwo rozp. w wodzie, posiada właściwości higroskopijne, stosowany do wyrobu mydeł miękkich, trudno topliwego szkła, w przemyśle ceramicznym).

Poruszamy się za biało-czerwonymi znakami ścieżki szlaku spacerowego a zarazem rowerowego. Mijamy polanę i stajemy na rozwidleniu dróg – prosto w górę potoku Roztoka prowadzi droga rowerowo-spacerowa do Koninek, a my skręcamy w lewo w dolinę potoku Konina w kierunku Przełęczy Borek.
Poruszamy się wygodną drogą dnem doliny, mijamy turystyczny ławostół, a powyżej zaczyna się już bardziej strome podejście.

Po ok. godzinnym marszu docieramy do rozwidlenia dróg, w lewo prowadzi odnoga szlaku, którą w 0:25 h możemy dojść na polanę Kopa. Przecinamy koryto potoku i łagodnym trawersem podchodzimy w kierunku grani. Po drodze między drzewami możemy zobaczyć zbocza przeciwległej Mostownicy (1251 m).

Droga z Koniny na Przełęcz Borek

Widok na Mostownicę spod Przelęczy Borek

Widok na Mostownicę spod Przełęczy Borek

Po 1:30 h marszu od polany Potasznia wchodzimy na zalesioną Przełęcz Borek (1009 m). Oddziela ona masyw Kudłonia od Mostownicy (1251 m), leży w obszarze Gorczańskiego Parku Narodowego. W rejonie mają stanowiska rzadkie rośliny: zarzyczka górska i ostrożeń lepki, znajdują się też ostoje rysia.
Na przełęczy znajduje  się ławki, tablica informacyjna i drogowskazy z krzyżującymi się tutaj szlakami: żółtym w kierunku Hali Turbacz i Turbacza, niebieski w dół Doliny Kamienicy w kierunku Rzek, oraz żółty w kierunku szczytu Kudłonia (1276 m), którym będziemy kontynuowali nasza wycieczkę.
Przełęcz Borek jest bardzo głęboko wcięta w grzbiet gór, schodzi prawie do dna potoku. Dawniej korzystali z niej kłusownicy i zbójnicy, a podczas drugiej wojny światowej partyzanci.

Ciekawostka – zbocza przełęczy po wschodniej stronie opadają do doliny Kamienickiego Potoku (zlewnia Dunajca), a po zachodniej do potoku Konina – zlewnia Raby). Ponieważ doliny tych potoków w rejonie przełęczy oddalone są od siebie o kilkaset metrów, istnieje możliwość kaptażu – czyli przechwycenia wód Kamienickiego Potoku przez Koninę.

Przełęcz Borek (1009 m)

Przelęcz Borek (1009 m)

Ścieżka żółtego szlaku prowadzi w górę przez las granią, po ok. 0:20 h wyprowadza nas na malowniczą polanę Przysłopek, położoną w szerokim siodle pod szczytem o tej samej nazwie (1123 m). Po lewej znajduje się charakterystyczny drewniany szałas, a po przeciwległej stronie polany przy szlaku – ławy i stół. Polana nie ma walorów widokowych, ale sama jest bardzo malowniczym miejscem, szczególnie zimą, kiedy możemy podziwiać wspaniale oszronione trawy i drzewa.

Droga z Przełęczy Borek na Polanę Przysłopek

Droga z Przełęczy Borek na polanę Przysłopek

Podejście na polanę Pustak z polany Przysłopek

Ścieżka ponownie zagłębia się w lesie i wznosi się powoli w górę grani. Po niecałym 0:30 h podejściu wchodzimy na polanę Pustak. Droga szlaku biegnie nią w górę, aż do kulminacyjnego , widokowego jej punktu. Stąd roztaczają się wspaniałe widoki na gorczańskie szczyty – Jaworzynę Kamienicką (1288 m), Kiczorę (1282 m), Halę Długą, Turbacz (1310 m), Mostownicę (1251 m) i Czoło Turbacza (1259 m). Na horyzoncie widoczna jest prawie cała grań Tatr.

Podejście na Polanę Pustak z Polany Przysłopek

Panorama Gorców i Tatr z Polany Pustak

Panorama Gorców i Tatr z polany Pustak

Początek czarnego szlaku na Polanie Pustak

Początek czarnego szlaku na polanie Pustak

Przejście z polany Pustak na polanę Kopa

Przy tablicy informacyjnej GPN skręcamy w lewo w kierunku północnym, tym razem za czarnymi znakami szlaku. Schodzimy ścieżką przez las, dalej przez zarastającą polanę Figurki Wyżnie, a nieco niżej polanę Figurki Średnie, skąd znów możemy podziwiać wyraźnie widoczne otoczenie górnej części Doliny Kamienicy: Jaworzynę Kamienicką (1288 m), polanę Przysłopek, Kiczorę (1282 m), Halę Długą, Turbacz (1310 m) i Mostownicę (1251 m).

Widok z Polany Figurki Średnie na Jaworzynę Kamienicką, Polanę Przysłoppek, Kiczorę, Halę Długą, Turbacz i Mostownicę

Widok z polany Figurki Średnie na Jaworzynę Kamienicką, Polanę Przysłopek, Kiczorę, Halę Długą, Turbacz i Mostownicę

Dalej leśną ścieżką schodzimy stromo w dół w kierunku niewybitnego szczytu Kopa (1030 m), na zboczu którego znajduje się duża polana Kopa. Na tablicy informacyjnej GPN znajdziemy dokładny opis panoramy Beskidu Wyspowego – od Lubonia Wielkiego, przez Szczebel, Lubogoszcz, Ćwilin, po Mogielicę.

Górna część Polany Kopa popd szczytem Kopy (1032 m)

Górna część polany Kopa pod szczytem Kopy (1032 m)

Polana Kopa pod szczytem Kopy (1032 m)

Tablica GPN na polanie Kopa

Panorama Beskidu Wyspowego z Polany Kopa popd szczytem Kopy (1032 m)

Panorama Beskidu Wyspowego z Polany Kopa pod szczytem Kopy (1032 m)

Powrót z polany Kopa do wsi Konina Halamy

Nieco poniżej polany znajduje się rozwidlenie szlaku – skrótu, który prowadzi do doliny potoku Konina, który minęliśmy idąc na Przełęcz Borek.

Dalej ścieżka sprowadza nas łagodnie  w dół grani do kolejnej polany – Cyrla Hanulowa, gdzie znajduje się stół z ławkami i drewniany szałas.

Polana Cyrla Hanulowa

Przed nami strome zejście przez las prosto do asfaltowej drogi w Koninie Halamy. Przechodzimy przez most na potoku Konina i skręcamy w lewo na drogę, która zaprowadzi nas do bramy GPN i parkingu, gdzie pozostawiliśmy nasz samochód.