Kasprowy Wierch (1987 m) – widokowy i łatwo dostępny, należy do czołówki najpopularniejszych turystycznych miejsc w Tatrach i to o każdej porze roku. Duża w tym zasługa kolejki linowej, która wywiezie nas na wysokość 1959 m n.p.m. Latem szczyt bywa oblegany nie tylko przez turystów spragnionych wrażeń z przejazdu kolejką, ale też tych, którzy chcą zaoszczędzić siły i rozpoczynają górską wędrówkę z grani Kasprowego Wierchu. Zimą, jak przystało na cieszący się sławą kultowej góry polskich narciarzy, dużo tu miłośników białego szaleństwa.

Uwaga! Kolejka na Kasprowy Wierch wznowiła przewozy turystów, ale wprowadzono ograniczenia w przepustowości przewozowej – jednorazowo kolej zabiera max 15 osób. W dalszym ciągu obowiązuje zachowanie dystansu 2 metrów od innych turystów oraz obowiązek zakrywania nosa i ust.
PKL zachęca również do zakupu biletów online.

Zobacz dodatkowe informacje:

Mapa online: Tatry Polskie

EKWIPUNEK       POGODA

NOCLEGI online


Wiosenne zdjęcia z Kasprowego Wierchu – Klaudia Kociołek Fotografia

Kasprowy Wierch, zdj. Klaudia Kociołek

Atrakcją jest nie tylko sam przejazd kolejką, ale przede wszystkim wspaniałe panoramy Tatr, ze szczytu zobaczymy:
– na wschód od Koszystej, przez całą Orlą Perć od Krzyżnego przez Granaty i Kozi Wierch po Zawrat i Świnicę,
– na południe słowacką część Tatr z Granią Hrubego i majestatycznym Krywaniem,
– a na zachód prawie całe Tatry Zachodnie z granią Czerwonych Wierchów i Giewontem.

Kasprowy Wierch jest popularnym punktem startu wielu ciekawych tras. Jeżeli chcemy (i możemy) wybrać się na dalszą i trudniejszą wycieczkę, mamy dużo możliwości w różnych wariantach:

– główną granią przez Goryczkową Czubę na Czerwone Wierchy (czerwony szlak) lub na Giewont
– zejść do Kuźnic zielonym szlakiem, który przebiega pod trasą kolejki linowej
– zejść żółtym lub zielonym szlakiem (Przeł. Liliowe) do Schroniska Murowaniec i dalej do Kuźnic
– wejść na Świnicę (2301 m) – trudna, eksponowana droga z łańcuchami (aktualnie, przejście dalej na Zawrat jest zamknięte z powodu obrywu skalnego)

Co robić na Kasprowym Wierchu, jeśli nie planujemy dalszej, dłuższej wycieczki?

– koniecznie trzeba wejść na sam szczyt Kasprowego Wierchu, skąd rozciągają się wspomniane wyżej tatrzańskie panoramy
– warto podejść pod Obserwatorium Meteorologiczne – znajduje się na wysokości 1987 m i jest to najwyżej położony budynek w Polsce
– zrobić sobie spacer po grani – bezpośrednio z górnej stacji kolejki możemy pójść główną drogą w kierunku Suchej Przełęczy (1950 m) i dalej ścieżką na szczyt Beskid (2012 m), gdzie przekroczymy już granicę 2000 m n.p.m.
– można też oczywiście skorzystać z najwyżej położonej w Polsce restauracji (znajduje się na wysokości 1959 m w budynku górnej stacji kolejki).

Obserwatorium na Kasprowym Wierchu, zdj. Kaudia Kociołek

Wysokogórskie Obserwatorium Meteorologiczne IMGW-PIB na Kasprowym Wierchu

Wysokogórskie Obserwatorium Meteorologiczne IMGW-PIB na Kasprowym Wierchu

Wysokogórskie Obserwatorium Meteorologiczne na Kasprowym Wierchu

Wysokogórskie Obserwatorium Meteorologiczne IMGW-PIB na Kasprowym Wierchu (1987 m n.p.m.). Budynek wybudowany w latach 1936–1937, zyskał tytuł najwyższego we wrześniu 1939 r. po zajęciu przez ZSRR obserwatorium astronomicznego na Popie Iwanie (pasmo Czarnohory, obecnie Ukraina)

Kasprowy Wierch

 

Kolej linowa na Kasprowy Wierch

Budowa kolei była jedną z wielu inicjatyw przed planowanymi mistrzostwami FIS w 1939 r. w Zakopanem. Pomysłodawcą i inicjatorem tego przedsięwzięcia był inż. Aleksander Bobkowski, ówczesny prezes Polskiego Związku Narciarskiego i wiceminister transportu.

Historia budowy kolei na Kasprowy Wierch

– 24 lipca 1935 powstaje spółka „Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane – Kasprowy Wierch” popularnie zwana „Linkolkasprowy”. Jej największymi udziałowcami były Polskie Koleje Państwowe i Stocznia Gdańska.
Harmonogram prac przewidywał realizację inwestycji w ciągu 7 – miesięcy. Ze względu na zaplanowany tak krótki czas budowy nie znaleziono chętnych firm zewnętrznych do jej wykonania. Projekty budynków stacji w Kuźnicach, na Myślenickich Turniach i Kasprowym Wierchu wykonali Anna i Aleksander Kodelscy.

– 1 sierpnia 1935 r. – początek budowy kolei na Kasprowy Wierch.
Pomimo trudnych warunków terenowych i atmosferycznych (we wrześniu spadł śnieg) budowa przebiegała zgodnie z harmonogramem. Było to możliwe dzięki zatrudnieniu ogromnej ilości osób (w budowę było zaangażowanych około 1000 robotników, którzy pochodzili z Podhala, Sądecczyzny, Krakowa, Tarnowa, a nawet z wileńszczyzny), ale także dzięki świetnej organizacji pracy; pracowano na dwie, a nawet i trzy zmiany.
Inwestycja składała się z dwóch niezależnych od siebie odcinków: z Kuźnic na Myślenickie Turnie i z Myślenickich Turni na Kasprowy Wierch.
Najpierw wybudowano drogę z Kuźnic na Myślenickie Turnie oraz kolejkę roboczą na szczyt Kasprowego. Wcześniej, przed jej uruchomieniem, materiały były wywożone furmankami na Halę Gąsienicową, a stąd wynoszone na barkach tragarzy.
W grudniu ukończono budowę obiektów stacji w Kuźnicach i na Myślenickich Turniach. Największe trudności związane były z budową stacji na szczycie Kasprowego Wierchu. Aby móc prowadzić w pełni prace budowlane w ekstremalnych warunkach zimowych wybudowano drewnianą konstrukcję, tzw. cieplak, dzięki któremu utrzymywano dodatnią temperaturę.
Budowę ukończono w terminie – realizacja budowy trwała 227 dni!

– 26 lutego 1936 r. odbył się pierwszy kurs kolejki z Kuźnic do stacji na Myślenickich Turniach.

– 15 marca 1936 r. miał miejsce pierwszy kurs na Kasprowy Wierch.

– 1 września 1939 – w okresie II wojny światowej kolej linowa na Kasprowy była zarządzana przez oddział  niemieckiego Ostbahnu w Krakowie.

– 1 lipca 1945 – pierwszy kurs pasażerski na szczyt Kasprowego Wierchu w wyzwolonej Polsce

– W 2007 roku kolejka zastała zmodernizowana. Przebudowano podpory, zmieniono system lin nośnych (dwie liny), stacje zyskały nowe aranżacje. Zwiększyła się prędkość, wielkość i jakość wagoników dostarczonych przez firmę Doppelmayr Seilbahnen AG.

Dane techniczne i ciekawostki o kolejce linowej na Kasprowy Wierch

– górna stacja kolei znajduje się na wysokości 1959 m n.p.m., 26 metrów poniżej wierzchołka Kasprowego Wierchu
– koszt budowy kolejki: cała inwestycja kosztowała prawie 3,5 mln przedwojennych złotych. Suma ta zwróciła się z dochodów już w 1939 roku,
– prędkość wagonika – wagonik jedzie z prędkością 8 s/m, podczas pokonywania podpór zwalnia do 6 m/s,
– jednorazowo przewozi maksymalnie 60 osób. Latem wywozi 180 osób na godzinę, zimą 360 osób. W zależności od pory roku dziennie może wywieźć ponad 3 tys. osób, rocznie – ponad 600 tys.,
– okresowe przeglądy techniczne mają miejsce w maju i listopadzie, wtedy kolej nie funkcjonuje. Nieczynna jest także podczas silnego wiatru (powyżej 20 m/s), oblodzenia i temperatury spadającej poniżej −28 °C.

Kolej linowa na Kasprowy Wierch

Dolna stacja kolejki na Kasprowy Wierch

Kolej linowa na Kasprowy Wierch

Kolej linowa na Kasprowy Wierch

Kolej linowa na Kasprowy Wierch

Kolej linowa na Kasprowy Wierch

Inż. Aleksander Bobkowski (1885–1966) – działacz sportowy, zasłużony przede wszystkim dla rozwoju sportów zimowych. Inicjator powstania Polskiego Związku Narciarskiego w 1919 r., później jego prezes. Dzięki jego wsparciu wybudowano kolejkę na Kasprowy Wierch w 1935 r. oraz kolej linowo-terenową na Gubałówkę w 1938 r. Jego zasługą jest też połączenie kolejowe Zakopane – Kraków: słynna luxtorpeda trasę tą pokonywała w ok. 2 godziny 30 minut.
Przed II wojną światową dyrektor Dyrekcji Okręgowej Polskich Kolei Państwowych w Krakowie oraz wiceminister komunikacji.

Kolejka na Kasprowy Wierch – informacje praktyczne

Stacja początkowa kolejki znajduje się w Kuźnicach. Obowiązuje tu zakaz wjazdu prywatnymi samochodami, ale kursują tu bardzo często busy z centrum Zakopanego (przez Rondo Jana Pawła II), jak dojechać do Kuźnic:
Kolejka kursuje co 10 min., przy gorszych warunkach pogodowych co 30 min. Wyjazd trwa około 20 minut, odbywa się z jedną przesiadką na Myślenickich Turniach. Przy zakupie Tourpassu góra-dół czas pobytu na Kasprowym Wierchu wynosi 1 godzinę 40 minut.

Godziny otwarcia kolejki są różne i zależą od sezonu, np. w okresie wakacyjnym (lipiec, sierpień, wrzesień) 7:00 – 21:00, ale w pozostałych miesiącach od godz. 8:00, natomiast godzina zamknięcia jest różna – inna w poszczególnych sezonach. Warto pamiętać też, że przeprowadzane są okresowe przeglądy techniczne i wtedy kolejka jest nieczynna.
Bilety – rodzaje
– normalne i ulgowe
– przejazd góra-dół lub przejazd w jedną stronę
– pakiety “JEDEN BILET DWIE ATRAKCJE” – wyjazd na Kasprowy Wierch + Termy Bukovina
Bilety można kupić w bieżącym dniu, można też z wyprzedzeniem – istnieje możliwość rezerwacji dnia i godziny przejazdu. Ceny biletów różnią się nie tylko od rodzaju, ale też od sezonu.

Punkty, gdzie można kupić bilety:
– w Biurze Obsługi Klienta przy dolnej stacji kolei na Kasprowy Wierch i Gubałówkę
– w biletomatach w Zakopanem
– w Biurze Obsługi Klienta na Krupówkach 48
– przez Internet na stronie www.pkl.pl

Godziny otwarcia i aktualny cennik: http://www.pkl.pl/kasprowy-wierch/

Dolna stacja kolejki na Kasprowy Wierch, zdj. Klaudia Kociołek

I jeszcze Kasprowy Wierch w wersji zimowej. Informacje o trasach narciarskich: Kasprowy Wierch klasyka narciarstwa

Kasprowy narty zima

Trasa Gąsienicowa