Bacówka na Krawcowym Wierchu oraz Hala Krawcula to popularny cel wycieczek w Beskidzie Żywieckim. Turyści korzystają nie tylko z samego schroniska, ale też sieci szlaków pieszych, rowerowych oraz narciarstwa biegowego wytyczonych wokół Krawcowego Wierchu – wiele z nich to widokowe pętle “zahaczające” o  tereny po stronie słowackiej.
Popularna trasą prowadzącą na górę jest żółty szlak z Glinki, nasza propozycja to wyjście na Krawców Wierch nieco dłuższą i zdecydowanie mniej uczęszczaną drogą ze Złatnej koło Ujsoł, a dokładnie ze Złatnej Huty. Jest to ostatni, najwyżej położony w dolinie potoku Bystra punkt, gdzie możemy dojechać autobusem.

Kraj: PolskaBacówka PTTK pod Krawców Wierchem
Rejon: Beskid Żywiecki
Punkt wyjścia: Złatna Huta
Punkt powrotu: Glinka
Czas: 1 dzień
Pora roku: wiosna, lato, jesień, zima (patrz „Ważne” poniżej)
Trudności: brak trudności technicznych
Suma wzniesień: ok. 470 m
Długość trasy: ok. 10,0 km
Czas wyprawy (sam przemarsz): ok. 3:50 h (Zimą czas przejścia może być znacznie dłuższy. Warto zaplanować więcej czasu na podziwianie widoków i odwiedzenie schroniska).

Mapa online: Beskid Żywiecki

Komplet szczegółowych informacji o wyprawie: trasa, dojazd, ciekawostki i inne dostępny jest na panelu bocznym (po prawej stronie).

Ważne: zimą należy uwzględnić warunki śniegowe (czas i możliwość przejścia oraz odpowiedni ekwipunek).

Poniżej mapa turystyczna Wydawnictwa Compass rejonu Krawców Wierch

Krawców Wierch ze Złatnej Huty

Naszą wycieczkę na Krawców Wierch rozpoczynamy w Złatnej Hucie.
Ponieważ schodzić będziemy do wsi Glinka, czyli nasza trasa nie zamknie się w pętlę, jeżeli planujemy przyjazd samochodem proponujemy pozostawić go na parkingu przy kościele w Ujsołach i podjechać komunikacją autobusową do Złatnej Huty (rozkład jazdy z Ujsoł).
W Złatnej Hucie znajduje się spory plac, gdzie można pozostawić samochód, jest też tutaj przystanek autobusowy. Na tym placu ma swój początek czarny szlak na Rysiankę (1:45 h).
Od parkingu w górę prowadzi krótka szutrowa droga wzdłuż potoku do miejsca biwakowego i wodospadu. Kaskady wody opadają ze sztucznie wybudowanego progu i spływają uregulowanym dalej fragmentem koryta rzeki. Na brzegu stoi spora wiata turystyczna, ławy i stoły, jest też miejsce na ognisko.

Wodospad w Złatnej Hucie to nie jedyna atrakcja miejscowości – warto  wiedzieć, że znajdują się tu m.in. pozostałości po działającej w XIX w. hucie szkła, zabytkowe kapliczki i krzyże, jak np. “Świątek – Krzyż Boża Męka” z 1833 r. Atrakcje i ciekawe miejsca to temat tak obszerny, że zasługuje na osobne opracowanie – polecamy wpis: Złatna Huta – atrakcje i ciekawostki

Krawców Wierch ze Złatnej Huty – opis trasy

Schodzimy nieco niżej i przez nowy most przechodzimy na drugą stronę potoku, znajduje się tutaj punkt „Szklanego szlaku”, poniżej pozostałości po piecu hutniczym. W górę asfaltową drogą biegnie czarny szlak na Halę Rysiankę, a wraz z nim Szlak Papieski i „Droga Światła”.

Złatna Huta: przystanek autobusowy, powyżej droga do wodospadu, po prawej asfaltowa droga w kierunku Rysianki, tuż za mostkiem pozostałości huty szkła i zabytkowy świątek

Po lewej stronie mijamy tablice informacyjne “Szklanego szlaku” i dochodzimy do znajdującego się po prawej stronie zabytkowego “Świątka – Krzyż Boża Męka” (zob. Złatna Huta – atrakcje i ciekawostki).

Przechodzimy za figurę “Świątka”, gdzie zaczyna się podejście na grań na wprost nieznakowaną drogą w kierunku Wilczego Gronia (973 m). W ten sposób znacznie skrócimy drogę, jaką musielibyśmy przebyć idąc najpierw czarnym, a następnie żółtym i niebieskim szlakiem przez Przełęcz Bory Orawskie. Zaraz za świątkiem skręcamy lekko w lewo i idziemy ostro w górę wyraźnie widoczną drogą prowadzącą przez las.

Po ok. 0:20 h podejścia wychodzimy na otwartą polanę, skąd dalej w górę kontynuujemy podejście wygodną, szutrową drogą. Za naszymi plecami możemy podziwiać widoki w kierunku Boraczego Wierchu (1244 m) i dalej w kierunku Muńcuła (1165 m).

Widoki z nieznakowanej drogi na Wilczy Groń (973 m)

W ok. 0:15 h wchodzimy na główną grań, gdzie wzdłuż granicy państwowej polsko – słowackiej prowadzi niebieski szlak. Skręcamy w prawo w kierunku południowym i wygodną graniową ścieżką przez las ruszamy w kierunku Wielkiego Gronia, a dalej Krawców Wierch. Co pewien czas w prześwitach między drzewami możemy zobaczyć fragmenty widoków w kierunku grani Lipowskiego Wierchu. Niestety, w punkcie widokowym udało nam się zrobić jedynie zdjęcie gęstej zasłony chmur.

Wspinamy się lekko w górę mijając kolejne graniczne słupki i betonowe oznaczenia słowackich szlaków.

Ścieżka niebieskiego szlaku (granicznego) na Krawców Wierch (zaczyna się przejaśniać)

I wreszcie pierwsze widoki, tutaj na Boraczy Wierch (1244 m), Hale Bieguńską i Lipowski Wierch (1324 m)

I wreszcie pierwsze widoki, tutaj na Boraczy Wierch (1244 m), Halę Bieguńską i Lipowski Wierch (1324 m)

Piękne efekty świetlne, wychodzimy powyżej pułapu chmur

Po niecałej godzinie wchodzimy na szczyt (praktycznie brak widocznego szczytu) Wielkiego Gronia (1075 m). Znajduje się on w obszarze Natura 2000. Szlak skręca ostro w lewo, ale warto tu podejść kilka metrów w prawo (południe), gdzie z częściowo odsłoniętego stoku możemy podziwiać wyjątkowo szeroką i piękną panoramę – od Małej Fatry przez Ryczerzową Wielką, grań Lipowskiego Wierchu, Romankę, aż po Pilsko.

Punkt widokowy przy szlaku na Wielkim Groniu (1075 m)

Widoki z Wielkiego Gronia (1075 m)

Widok spod Wielkiego Gronia (1075 m): od lewej słabo widoczny Mały Krywań w Małej Fatrze, Świtkowa (1082 m), Rycerzowa Wielka (1226 m) i Rycerzowa Mała (1207 m), Muńcuł (1165 m), Praszywka Wielka (1043 m), Magura (1073 m), Oźna (952 m), Rochowiec (954 m) i Sucha Góra (1040 m)

Widok spod Wielkiego Gronia (1075 m): od lewej Sucha Góra (1040), Redykalny Wierch (1144 m), Boraczy Wierch (1244 m), Hala Bieguńska, Lipowski Wierch (1324 m), Rysianka (1322 m), Hala Rysianka, Romanka (1366 m), Trzy Kopce (1213 m), Palenica (1339 m) i Munczolik (1356 m) Idealne miejsce na zdjęcia

Widok spod Wielkiego Gronia (1075 m): od lewej Sucha Góra (1040), Redykalny Wierch (1144 m), Boraczy Wierch (1244 m), Hala Bieguńska, Lipowski Wierch (1324 m), Rysianka (1322 m), Hala Rysianka, Romanka (1366 m), Trzy Kopce (1213 m), Palenica (1339 m) i Munczolik (1356 m) – idealne miejsce na zdjęcia

Idealne miejsce na zdjęcia, są nawet „specjalne” pieńki

I jeszcze między drzewami widoczna Palenica (1339 m), Munczolik (1356 m), i Pilsko (1557 m)

I jeszcze między drzewami widoczna Palenica (1339 m), Munczolik (1356 m) i Pilsko (1557 m)

A w drugą stronę pomiędzy drzewami zbliżenie na Małą Fatrę, od Wielkiego Rozsutca (1610 m), po Mały Krywań (1671 m)

I jeszcze raz widoki na MałąFatrę, Rycerzową, Muńcuł i Praszywkę Wielką

Po nacieszeniu się widokami ruszamy dalej w górę w kierunku Grubej Buczyny. Po drodze, powyżej otwiera się jeszcze ładna panorama pasma Pilska. Szybko pokonujemy strome podejście i stajemy na zalesionym szczycie Grubej Buczyny (słow. Hrubá Bučina, 1132 m).

Szczyt Pilska dokładnie nad naszą ścieżką

Panorama spod szczytu Grubej Buczyny: od lewej Rysianka (1322 m), Hala Rysianka, Romanka (1366 m), Trzy Kopce (1213 m), Palenica (1339 m) i Munczolik (1356 m), Pilsko (1557 m) i Mechy (1485 m)

Gruba Buczyna należy do Korony Beskidu Żywieckiego. Przy ścieżce obok słupka granicznego znajdują się drogowskazy słowackich szlaków. Spod szczytu z południowego zbocza otwierają się piękne widoki na całe Tatry, Góry Choczańskie, Magurę Orawską, Wielką Fatrę, Małą Fatrę, a bliżej nas na graniczny Oszus.

Panorama Tatr spod szczytu Grubej Buczyny

Widok spod szczytu Grubej Buczyny: od lewej Wielki Chocz (1611 m), Magura Orawska ze szczytami Minčol (1394 m) i Paráč (1325 m), Wielka Fatra i Mała Fatra, a bliżej nas z chmur wylania się Wielki Kopiec (1086 m), Oszust (1155 m) i Wysoka Magura (1111 m).

Panorama słowackich gór spod szczytu Grubej Buczyny: Tatry, Niżne Tatry, Góry Choczańskie i Magura Orawska

Poniżej w kierunku południowym zbiega w dół nieznakowana droga do słowackich wsi Navod i Mutne. Częściowo otwartą na południe ścieżką podziwiając dalekie widoki schodzimy w dół na ledwie zauważalną przełączkę, z której już tylko parę metrów na szczyt Krawców Wierch (1084 m).

Przed nami niewybitny szczyt Krawców Wierch

Nie jest on w żaden sposób oznakowany, jest całkowicie zalesiony i pozbawiony widoków. Kilkadziesiąt metrów dalej trafiamy na początek żółtego szlaku, który w parę chwil wyprowadza nas w prawo, na górną część Hali Krawcula.

Początek żółtego szlaku z grani na Hali Krawcula

Hala Krawcula

Z Hali Krawcula możemy podziwiać wspaniałą panoramę od słowackiej Małej Fatry, przez Wielka Rycerzową, Wielką Raczę, Baranią Górę, Skrzyczne i Redykalny Wierch. Poniżej, na polanie, znajduje się krzyż – wotum wdzięczności za pontyfikat Ojca św. Jana Pawła II, nietypowy świątek, oraz XV stacja drogi krzyżowej.

Panorama z górnej części Hali Krawcula: od lewej Mała Fatra, Świtkowa (1082 m), Rycerzowa Wielka (1226 m) i Rycerzowa Mała (1207 m), Wielka Racza (1236 m), Muńcuł (1165 m), Praszywka Wielka (1043 m), Magura (1073 m), Oźna (952 m), Rochowiec (954 m) i Sucha Góra (1040 m), a na hali szałas, Bacówka PTTK i krzyż

Widok z górnej części Hali Krawcula w kierunku północnym: od lewej Sucha Góra (1040), Redykalny Wierch (1144 m), na horyzoncie grań Beskidu Śląskiego od Baraniej Góry (1220 m) po Skrzyczne (1257 m)

Panorama z górnej części Hali Krawcula: od lewej Oszust (1155 m), Mała Fatra, Świtkowa (1082 m), Rycerzowa Wielka (1226 m) i Rycerzowa Mała (1207 m), Wielka Racza (1236 m), Muńcuł (1165 m), Praszywka Wielka (1043 m), Magura (1073 m), Oźna (952 m), Rochowiec (954 m) i Sucha Góra (1040 m), Sucha Góra (1040), Redykalny Wierch (1144 m), na horyzoncie grań Beskidu Śląskiego od Baraniej Góry (1220 m) po Skrzyczne (1257 m), a na hali szałas, Bacówka PTTK i krzyż

Krzyż „Votum wdzięczności za pontyfikat Ojca św.Jana Pawła II”, świątek i XV (?) stacja drogi krzyżowej

Kilkadziesiąt metrów niżej stoi Bacówka PTTK na Krawcowym Wierchu. Krzyżują się tu liczne szlaki piesze, narciarskie i rowerowe.

Hala Krawcula

Panorama z górnej części Hali Krawcula: od lewej Oszust (1155 m), Mała Fatra, Świtkowa (1082 m), Rycerzowa Wielka (1226 m) i Rycerzowa Mała (1207 m), Muńcuł (1165 m), Praszywka Wielka (1043 m), Magura (1073 m), Oźna (952 m), Rochowiec (954 m) i Sucha Góra (1040 m), Sucha Góra (1040), Redykalny Wierch (1144 m), Boraczy Wierch (1244 m) na horyzoncie grań Beskidu Śląskiego od Baraniej Góry (1220 m) po Skrzyczne (1257 m), na hali Bacówka PTTK

Bacówka PTTK pod Krawców Wierchem

Bacówka PTTK na Krawcowym Wierchu

Bacówka na Krawcowym Wierchu działa od 1976 r, powstała z inicjatywy działaczy PTTK skupionych wokół Edwarda Moskały. Budynek stoi na polanie Krawcula pod szczytem Krawcowego Wierchu. Miejsce słynie z dobrej kuchni, kameralnej atmosfery oraz bogatej bazy, liczącej 160 km, tras pieszych, rowerowych i narciarstwa biegowego wytyczonych wokół schroniska.
Oprócz okolicznościowych imprez organizowana jest m.in. Noc Krawculi – nocny rajd do bacówki.
Schronisko posiada 35 miejsc noclegowych w pokojach od 2- do 10-osobowych, jest też bufet i jadalnia. Turyści posiadający własny namiot mają możliwość rozbicia go koło budynku.
Dla członków PTTK, członków DAV, przewodników górskich i honorowych dawców krwi udzielane są zniżki – szczegóły znajdują się na stronie internetowej: https://krawcow.pttk.pl/cennik/

Bacówka PTTK pod Krawców Wierchem

Bacówka PTTK na Krawcowym Wierchu

Przy Bacówce PTTK na Krawcowym Wierchu krzyżują się liczne szlaki piesze, narciarskie i rowerowe.

Do schroniska prowadzi kilka tras, m.in.:
– najszybciej można dojść niebieskim z Przeł. Glinka – w ok. 0:40 h
– żółtym szlakiem z Glinki – w ok. 2 h,
– żółtym z Trzech Kopców przez Wilczy Groń – 2:30 h,
– niebieskim ze Złatnej – do góry 2:30 h.

Drogowskazy szlaków przed Bacówką PTTK pod Krawców Wierchem

Drogowskazy szlaków przed Bacówką PTTK na Krawcowym Wierchu

Oszust (1155 m) i Mała Fatra w zbliżeniu z Hali Krawcula

Mała Fatra w zbliżeniu z Hali Krawcula

Z Bacówki pod Krawców Wierch rozpoczynamy zejście żółtym szlakiem do wsi Glinka. Droga biegnie początkowo lasem, by po ok. 0:20 h wejść na Polanę Piekanka.

Żółty szlak poniżej Hali Krawcula

Żółty szlak z Glinki na Krawców Wierch w okolicy Polany Piekanka

Z grani w dół do doliny Glinka prowadzi szeroka szutrowa droga. Z otwartego tutaj terenu możemy oglądać widoki w kierunku Przełęczy Glinka, oraz w drugą stronę na grań Lipowskiego Wierchu, aż po Munczolik koło Pilska. Po drodze mijamy kolejne stacje drogi krzyżowej pokrywającej się z przebiegiem żółtego szlaku.

Widok z Polany Piekanka w kierunku Przełęczy Glinka (w chmurach)

Widok z Polany Piekanka na grań Lipowskiego Wierchu i dalej w kierunku na Trzy Kopce (1213 m), Palenica (1339 m) i Munczolik (1356 m)

Rowerzysta na szlaku z Glinki na Krawców Wierch poniżej Polany Piekanka

Nasza droga zaczyna trawersować południowe zbocze Glinki (929 m) i dalej zbiega w dół aż do pierwszych zabudowań pod szczytem Kubiesówki (868 m), na której znajduje się przekaźnik teletechniczny. Od domów dalej prowadzi już betonowa i asfaltowa droga, która miejscami bardzo stromo opada do centrum wsi Glinka.

Zabudowania pod Kubiesówką (868 m)

Droga żółtego szlaku zejście do Glinki

Pomiędzy kościołem a szkołą wchodzimy na główną drogę, przy której znajduje się parking, wiata turystyczna i tablice informacyjne. Przed kościołem umieszczona jest też tablica informacyjna drogi krzyżowej z Janem Pawłem II na Krawców Wierch.

Znajduje się tu również przystanek autobusowy skąd możemy wrócić kursowym autobusem do Ujsoł (rozkład jazdy z Glinki). Jeżeli nie uda nam się trafić na odpowiedni kurs, czeka nas spacer asfaltem – do centrum Ujsoł jest to ok. 3,8 km.
Po drodze do Ujsoł mijamy Geo–Park, czyli ośrodek rekreacyjny Gminy Ujsoły, gdzie znajdują się baseny, park linowy, place zabaw i imponująca ściana wspinaczkowa (jesienią niestety nieczynne).

Parking przy kościele w Ujsołach

Do Bacówki PTTK na Krawcowym Wierchu dojdziemy też z Przełęczy Glinka – niebieskim szlakiem w 0:40 h. Polecamy opis tej trasy: Bacówka na Krawcowym Wierchu