Połonina Caryńska (1297 m) jest naturalnym przedłużenie Połoniny Wetlińskiej i również bardzo popularnym celem wycieczek. Przez jej grań przebiega czerwony Główny Szlak Beskidzki z Brzegów Górnych do Ustrzyk Dolnych. Propozycja dotyczy najkrótszego wejścia na szczyt z Przełęczy Wyżniańskiej. Korzystając  z tej trasy możemy bardzo szybko znaleźć się na grani Połoniny Caryńskiej. Widokowo jest to jedno z najciekawszych miejsc w Bieszczadach Wysokich.

Kraj: PolskaPołonina Caryńska
Rejon: Bieszczady Wysokie
Punkt wyjścia
: Przełęcz Wyżniańska
Czas: 1/2 dnia
Pora roku: wiosna, lato, jesień, zima
(zależnie od warunków śniegowych)
Trudności: brak trudności technicznych

Suma wzniesień: ok. 440 m
Długość trasy: ok. 5 km
Czas wyprawy: ok. 2:15 h (sam przemarsz) (zimą czas przejścia może być znacznie dłuższy).

Zobacz dodatkowe informacje:

DOJAZD      EKWIPUNEK      POGODA

NOCLEGI online

Mapa online: Bieszczady

Komplet dodatkowych informacji o wyprawie: dojazd, mapy, przewodniki i inne, dostępny jest w panelu bocznym po prawej stronie (na smartfonach na dole).

Poniżej prezentujemy fragment mapy “Bieszczady” Wydawnictwa Compass z zaznaczoną trasą na Połoninę Caryńską

Połonina Caryńska mapa

Wyprawę rozpoczynamy z Przełęczy Wyżniańskiej (parking i kasy biletowe BdPN). Zielonym szlakiem kierujemy się w kierunku północno-wschodnim.

Przełęcz WyżniańskaParking na Przełęczy Wyżniańskiej

Szlak stromo wznosi się do góry przechodząc przez łąki, na których kiedyś znajdowały się zabudowania wsi Berehy Górne.

Zielony szlak biegnie przez łąki, gdzie kiedyś tały zabudowanaia Berehów Górnych
Szybko pokonujemy wysokość i docieramy do granicy lasu. Tutaj znajduje się kilka drewnianych ławeczek, skąd możemy podziwiać widoki na Przełęcz Wyżniańską oraz Małą i Wielką Rawkę.

Widok na Małą i Wielką Rawkę w drodze na Połoninę Caryńską Panorama na Przełęcz Wyżniańską oraz Małą i Wielką Rawkę.

Stromym podejściem przez las szybko przechodzimy na dolną część połoniny. W kilkanaście minut, trawersem zdobywamy grań Połoniny Caryńskiej.

Grzbiet Połoniny Caryńskiej
Stąd możemy czerwonym szlakiem przejść granią w kierunku wschodnim i zejść zielonym szlakiem na Przełęcz Przysłup Caryński (785 m) lub czerwonym szlakiem do Ustrzyk Górnych. Ponieważ droga którą wybraliśmy jest zdecydowanie najszybszym wariantem wejścia kierujemy się za czerwonymi szlakami na zachód – w 10  min. zdobywając, pusty o tej porze dnia, główny wierzchołek Połoniny Caryńskiej.

Połonina CaryńskaPołonina Caryńska 1297 m n.p.m.

Połonina Caryńska jest bardzo popularnym celem wycieczek, jeśli jednak wyjdziemy się na szlak odpowiednio wcześnie rano możemy cieszyć się samotnym podziwianiem widoków.

Połonina CaryńskaWidok na spod szczytu wzdłuż całej połoniny – na drugim planie Tarnica i jej otoczenie.

Połonina Caryńska 1297 mNa głównym wierzchołku Połoniny Caryńskiej (1297 m)

Ze szczytu, we wszystkich kierunkach, otwierają się bardzo rozległe panoramy całych Bieszczadów.

Panoramy z Połoniny Caryńskiej wraz z opisami widocznych szczytów i miejscowości

Połonina Caryńska - panorama w kierunku płd.-wsch. z opisem szczytów i miejscowości

Połonina Caryńska - panorama w kierunku zachodnim z opisem szczytów i miejscowości

Panorama (z opisem) z Połoniny Caryńskiej w kierunku płn.-zach.
Opisana panorama z Połoniny Caryńskiej

Jako drogę zejścia obieramy czerwony szlak do Brzegów Górnych (ze względów na ich malowniczość). Kilka minut podążamy granią z licznymi wychodniami skalnymi dochodząc do Przełęczy, gdzie skręcamy w lewo w dół – znajduje się tu ładnie położone źródełko, które w czasach wypasu owiec na tych terenach odgrywało bardzo znacząca rolę. Wąską ścieżką szybko docieramy do granicy lasu. Stąd warto obejrzeć się wstecz na malowniczą grań Połoniny Caryńskiej.

Połonina Caryńska

Widok na Połoninę Caryńską (czerwony szlak)
Ścieżka prowadzi dalej przez las, w wielu miejscach znajdują się drewniane balustrady i stopnie. Mniej więcej w połowie drogi stajemy przed drewnianą wiatą turystyczną, w której odpoczywa już spora grupka idących z dołu turystów. Dalsza droga w dół jest wyjątkowo urozmaicona, przebiega w poprzek kolejnych potoczków (drewniane mostki). W dolinie łączą się kolejne głębokie jary, przechodzimy przez bardzo urokliwe miejsce (stopnie, balustrady, mostek), gdzie łączą się spływające z góry strumienie.

Ścieżka opada dalej bardzo łagodnie, po chwili wyprowadzając nas na skraj lasu. Tutaj, po prawej stronie znajduje się ogrodzony teren, jest to dawny cmentarz greckokatolicki. Znajduje się na nim kilkanaście nagrobków (pozostałe zniszczono – wykorzystano je przy budowie bieszczadzkiej obwodnicy w latach 1960-1962). Najpiękniejsze z nich, ozdobione geometrycznymi ornamentami, w tym także dla siebie, wykonał Hryć Buchwak, miejscowy kamieniarz-amator.
W obrębie cmentarza znajduje się także podmurówka cerkwi.
Przez teren Berehów, od Przełęczy Wyżniańskiej do Wyżnej, prowadzi ścieżka dendrologiczno-historyczna prezentująca pozostałości po dawnej wsi.

Cmentarz greckokatolicki w Berehach GórnychCmentarz greckokatolicki w Berehach Górnych

Po obejrzeniu cerkwiska schodzimy kilkadziesiąt metrów niżej prosto na skrzyżowanie i parking w Brzegach Górnych. Stąd czerwony szlak biegnie dalej na Połoninę Wetlińską. W sezonie wakacyjnym kursuje stąd wiele busów, którymi możemy wrócić na Przełęcz Wyżniańską i dalej do Ustrzyk Górnych lub w drugą stronę do Wetliny.