Wycieczka na Sarnią Skałę jest ciekawą i niewymagającą propozycją o każdej porze roku. Zimą przejście Doliną Białego oraz widok Siklawicy  jest  wyjątkowo  atrakcyjny ze względu na śnieżne i lodowe rzeźby.  Sarnia Skała pomimo niewielkiej wysokości jest świetnym punktem widokowym na całe Podhale, a przede wszystkim północne ściany Giewontu. Dodatkowo,  na Polanie  Strążyskiej możemy wstąpić do bufetu na ciepłą herbatkę.  Zimą, w razie oblodzeń, dobrze jest mieć ze sobą raczki i kije trekkingowe.

Kraj: PolskaPrzelot balonów nad Tatrami widziany z Sarniej Skały (1377 m)
Rejon: Tatry

Punkt wyjścia (powrotu): Zakopane, ul. Strążyska – wejście do Doliny Strążyskiej
Czas: 1/2 dnia
Pora roku: wiosna, lato, jesień, zima
Trudności: brak trudności technicznych

Suma wzniesień: ok. 500 m

Długość trasy: ok. 9 km
Czas wyprawy (sam przemarsz): ok. 3:40 h (zimą czas przejścia może być znacznie dłuższy)
Zobacz dodatkowe informacje:

Mapa online: Tatry Polskie

DOJAZD      EKWIPUNEK      POGODA

UBEZPIECZENIA online

NOCLEGI online

Więcej praktycznych informacji – w panelu bocznym (PC) lub na dole strony (mobile).

Ważne: zimą należy uwzględnić warunki śniegowe (zagrożenie lawinowe, czas i możliwość przejścia).

Poniżej mapa turystyczna rejonu Sarniej Skały Wydawnictwa Compass

Sarnia Skała - mapa

Jak dojść na Sarnią Skałę?

Wycieczkę zaczynamy przed wejściem do Doliny Strążyskiej, gdzie możemy dojechać samochodem lub komunikacją zakopiańską.

Nie wchodzimy jednak do doliny, ale Drogą pod Reglami (czarny szlak) kierujemy się na wschód w kierunku wejścia do Doliny Białego. Wygodna droga prowadzi cały czas skrajem lasu, skąd mamy widok na Zakopane i Gubałówkę.

Widok na Gubałówkę z Drogi pod Reglammi

Mijamy wejście do krótkiej Dolinki ku Dziurze i po 20 minutach spaceru stajemy przed kasą TPN w Dolinie Białego.

Wygodna ścieżka (żółty szlak) prowadzi wąskim dnem dolinki wzdłuż potoku, który przekracza kolejnymi drewnianymi mostkami. Zimowa sceneria tego miejsca jest niepowtarzalna – śnieg i lód tworzą na ścianach wąwozu  oryginalne czapy i lodospady.

Zimowa Dolina Białego

W lewym zboczu mijamy wejście do sztolni wykutej w latach 1950-52, w której prowadzone były poszukiwania rudy uranu.

Powyżej  dolinę przegradza Igła (1207 m), nasz szlak prowadzi w górę, w lewą odnogę.

Po paru minutach docieramy do wodospadu. Tutaj szlak kończy swój przebieg dnem doliny. Jest to dobre miejsce na odpoczynek (ławki).

Przy górnym wodospad w Dolinie Białego

Ścieżka trawersem wznosi się na przełęcz pomiędzy Zameczkami (1431 m) a Czerwoną Przełęczą (1301 m). Powyżej spotykamy ścieżkę Nad Reglami  (znaki czarne), którą w kierunku wschodnim  w kilkanaście minut wchodzimy na Czerwoną Przełęcz.

Znajduje się tutaj kilka ławek, które zabezpieczają przełęcz przed rozdeptywaniem jej przez turystów. Odnogą czarnego szlaku , w niecałe 10 min. wchodzimy na szczyt Sarniej Skały (1377 m). Ścieżka zaraz wychodzi z lasu i wśród kosówek wspina się na skalisty wierzchołek.

Czerwona Przełęcz (1301 m)

Sarnia Skała jest świetnym punktem widokowym. Ze szczytu w kierunku zachodnim zobaczymy Łysanki (1447 m), a dalej odległy Kominiarski Wierch.

Widok z Sarniej Skały (1377 m) na Łysanki (1447 m), a dalej odległy Kominiarski Wierch

Na wschód otwiera się panorama na Krokiew (1378 m), Kopę Magury (1704 m), grań Koszystej, Żółtą Turnię i Granaty, a na horyzoncie Tatry Bielskie (Hawrań, Płaczliwa Skała).

Widok z Sarniej Skały (1377 m) na Krokiew (1378 m), Kopę Magury (1704 m), grań Koszystej, Żółtą Turnię i Granaty, a na horyzoncie Tatry Bielskie(Hawrań, Płaczliwa Skała)

Na północ otwiera się bardzo szeroki widok na całą dolinę Zakopanego, Gubałówkę, a na horyzoncie Pilsko, Babią Górę, Police, całe pasmo Gorców i Pieniny.

Widok z Sarniej Skały (1377 m) na całą dolinę Zakopanego, Gubałówkę, a na horyzoncie Pilsko, Babią Górę, Police, całe pasmo Gorców i Pieniny

Bezpośrednio przed nami, w kierunku północnym, wyrastają potężne ściany Giewontu opadające w kierunku Doliny Strążyskiej kilkuset metrowymi zerwami. Na szczycie, pod wyraźnie widocznym krzyżem, można zobaczyć  postaci turystów.

Widok z Sarniej Skały (1377 m) na ściany Giewontu

Szczyt Giewontu (1895 m) widziany z Sarniej Skały (1377m)

Ze skalnego grzebienia tworzącego szczyt Sarniej Skały (uwaga przepaść!), w dole wyraźnie widać podejście od Czerwonej Przełęczy.

Sarnia Skała jest popularnym celem turystycznym o każdej porze roku.  Zaraz po nas na szczyt wchodzi sympatyczna para, dzięki której każdy z nas ma zdjęcie „grupowe”. Będąc na szczycie mogliśmy obserwować przelot grupy balonów, który jest raczej niecodziennym  elementem panoramy Tatr.

Widok z Sarniej Skały (1377 m) na Babią Górę, a nad nami balony

Nasyceni widokami schodzimy z powrotem na Czerwoną Przełęcz i dalej wygodną ścieżką przez las do Doliny Strążyskiej.

Zejście ze szczytu Sarniej Skały

W górnej części doliny czeka nas dodatkowa atrakcja – wodospad Siklawica, do którego doprowadza nas w 10 min. żółto oznakowana ścieżka.

Zimą Siklawica prezentuje się wyjątkowo, tworzy piękne lodowe kaskady. Oczywiście miejsce to jest świetne do kolejnych zdjęć sympatycznych turystów.

Wracamy do rozwidlenia szlaków na Polanie Strążyskiej. Znajdują się tutaj 2 zabytkowe szałasy oraz bufet, który zwykle jest oblegany przez turystów.

Polana Stążyska

Z polany możemy podziwiać imponujące ściany Giewontu oraz otoczenie doliny, czyli od wschodu Sarnią Skałę, a od zachodu Łysanki, Jatki, a poniżej  Kominy Strążyskie.

Widok na Giewont z Polany Strążyskiej
Wygodną drogą, w niecałe 0:30 h, koło leśniczówki docieramy na parking u wylotu doliny.

Opis letniej trasy na Sarnią Skałę:Sarnia Skała miejscówka z widokiem na Giewont“.