Wycieczka na Wielki Chocz to propozycja dla wszystkich amatorów przepięknych górskich widoków. Wyniosła góra zwieńczona skalistą granią oferuje bowiem imponujące panoramy 3600. Zobaczymy Tatry z ich najwyższymi szczytami, Niżne Tatry, Wielką i Małą Fatrę, ale też Babią Górę i Policę. Dużym atutem Wielkiego Chocza są liczne szlaki prowadzące na szczyt, z wieloma dodatkowymi atrakcjami po drodze, zachęca to do wielokrotnego zdobywania góry różnymi wariantami wejścia i zejścia. Na trasach nie ma trudności terenowych, warto jednak pamiętać o stosunkowo dużym przewyższeniu, liczącym ok. 1100 m.

Nasza propozycja to „ósemka” – wejście czerwonym szlakiem ze wsi Jasenová i zejście niebieskim, a później zielonym szlakiem do punktu wyjścia.

Kraj: Słowacja Widoki z trasy na Wielki Chocz
Rejon:
Góry Choczańskie
Punkt wyjścia (powrotu): Jasenová
Czas: 1 dzień
Pora roku: wiosna, lato, jesień, zima
Trudności: całość trasy przebiega ścieżkami, jedynie pod szczytem jest krótki, stromy odcinek ubezpieczony łańcuchem, ale bez trudności i ekspozycji
Suma wzniesień: ok. 1120 m
Długość trasy: ok. 12 km
Czas wyprawy: (sam przemarsz): 5:40 h

Ważne: konieczne ubezpieczenie w Tatry Słowackie

obacz dodatkowe informacje:

DOJAZD      EKWIPUNEK      POGODA

UBEZPIECZENIA online

NOCLEGI online

Więcej praktycznych informacji – w panelu bocznym (PC) lub na dole strony (mobile).

Uwaga: na całej trasie wycieczki nie ma żadnego potoku ani źródełka, należy zaopatrzyć się w odpowiedni zapas wody.
Poniżej prezentujemy fragment interaktywnej mapy turystycznej portalu https://mapy.cz/
Po kliknięciu przycisku Show on Mapy.cz  zobaczymy przebieg trasy i jej parametry.

Ostatni odcinek na mapie (pomiędzy punktem End i Start), z przyczyn technicznych nie jest uwzględniony na mapie, ale dokładny opis podajemy w tekście poniżej.

Wielki Chocz mapa

Wycieczkę na Wielki Chocz rozpoczynamy we wsi Jasenová oddalonej o 4,5 km od Dolnego Kubina w Kierunku na Rużomberk. Szczegóły dojazdu i parkowania znajdują się w zakładce DOJAZD. Z przystanku autobusowego przy głównej szosie (droga nr 57 E77) kierujemy się za drogowskazami czerwonego szlaku w kierunku południowym boczną drogą prowadzącą wzdłuż szosy.

Z przystanku autobusowego we wsi Jasieniowa przy głównej szosie (droga nr 57 E77) kierujemy się za drogowskazami czerwonego szlaku w kierunku południowym boczną drogą prowadzącą wzdłuż szosyZ przystanku autobusowego we wsi Jasenová przy głównej szosie (droga nr 57 E77) kierujemy się za drogowskazami czerwonego szlaku w kierunku południowym boczną drogą prowadzącą wzdłuż szosy

Przechodzimy pod dobrze widoczną linią wysokiego napięcia i przez pola docieramy do granicy lasu. Wyraźna leśna droga wznosi się łagodnie okrążając (po naszej prawej stronie) stożkowaty szczyt Bralo (817 m). Docieramy do dużej polany, która w okresie wypasu jest ogrodzona elektrycznym pastuchem,  konieczne jest obejście jej przy granicy lasu.

"Las" pajęczyn - czerwony szlak trasy na Wielki Chocz“Las” pajęczyn – czerwony szlak trasy na Wielki Chocz

Krowy na polanie przy czerwonym szlaku z Jasieniowej (Jasenová)Stado krów na polanie przy czerwonym szlaku ze wsi Jasenová

Powyżej przekraczamy w poprzek pastwisko kierując się w górę do drogowskazu szlaku. Dalej podchodzimy skrajem górnej części polany, gdzie droga przechodzi w leśną ścieżkę. Wchodzimy na teren Rezerwatu Przyrody Choč (słow. Štátna prírodná rezervácia Choč). Mijamy tablicę upamiętniającą znanego turystę orawskiego Ladislava Kysela, powyżej między drzewami otwiera się widok na szczyty Małej Fatry.

Wschód słońca na leśnej polanieWschód słońca na polanieWielki Chocz jest bardzo popularnym celem wycieczek wśród turystów, także tych najmłodszychWielki Chocz jest bardzo popularnym celem wycieczek wśród turystów, także tych najmłodszych

Morze mgieł, a nad nimi szczyty Małej FatryMorze mgieł, a nad nimi szczyty Małej Fatry

Na podłużnej polanie ścieżka zakręca ostro w lewo i dalej wznosi się stromo w kierunku wschodnim. Na polanie warto przyglądnąć się pięknej roślinności, licznie występuje tu m.in. ostrożeń głowacz (Cirsium eriophorum).

Jedna z wielu polanek na trasie na Wielki Chocz

Po ok. 2 h marszu (od Jasenovej) docieramy do polany Drapáč (1147 m), gdzie nasz czerwony szlak krzyżuje się z zielonym, którym będziemy wracać.

Polana Drapáč (1147 m) - miejsce krzyżowania się szlaków czerwonego i zielonego

Ruszamy dalej ostro w górę leśną ścieżką, która coraz częściej przechodzi przez małe polanki, otwierają się z nich coraz szersze panoramy na Małą i Wielką Fatrę.

Jedna z widokowych polanek na trasie naszej wycieczkiJedna z wielu widokowych polanek na naszej trasieWidoki z trasy na Wielki ChoczWidoki na Wielką Fatrę z trasy na Wielki ChoczWidoki z trasy na Wielki ChoczWidok na MałąFatrę z Trasy na Wielki Chocz

Na wysokości ok. 1450 m wchodzimy na dużą otwartą przestrzeń, gdzie pojawiają się formacje skałek. Jest to świetny punkt widokowy, a zarazem dogodne miejsce na krótki odpoczynek przed końcowym odcinkiem podejścia na szczyt.

Formacje skałek są świetnym punktem widokowym, a zarazem dogodnym miejscem na krótki odpoczynek przed końcowym odcinkiem podejścia na szczyt

Dalsza droga prowadzi bardzo stromą ścieżką wśród kosówek. Powyżej mamy do przejścia odcinek, którego skalne fragmenty są ubezpieczone łańcuchami. Nie ma tu niebezpieczeństwa spadnięcia, ale przy mokrej skale łańcuchy bardzo ułatwiają przejście.

Czerwony szlak z Jasieniowej (Jasenová) - odcinek ubezpieczony łańcuchami

We wspaniałej widokowo scenerii pokonujemy ostatni trawers wyprowadzający na skalistą grań i szczyt Wielkiego Chocza (ok. 1:20 h od Drapáč i ok. 3:05 z Jasenovej).

Skalista grań pod szczytem Wielkiego Chocza

Wielki Chocz (Veľký Choč, 1608 m) jest najwyższym szczytem Gór ChoczańskichWejście na szczyt Wielkiego Chocza (1611 m)Szczyt Wielkiego ChoczaSzczyt Wielkiego Chocza (1611 m)

Szczyt Wielkiego ChoczaWielki Chocz (Veľký Choč, 1611 m) jest najwyższym szczytem Gór Choczańskich. Górna część masywu zbudowana jest z dolomitów i wapieni triasowych, stoki są strome, skaliste, występują tu turnie, jaskinie, osuwiska i gołoborza. Masyw Chocza porastają lasy bukowo-jodłowo-świerkowe, w wyższych partiach lasy świerkowe – warto zwrócić uwagę na rosnące tu imponujące osobniki.

Wielki Chocz objęty jest ochroną – znajduje się tutaj ścisły rezerwat przyrody Choč.

Szczyt Wielkiego Chocza (1611 m) składa się z kilku odsłoniętych skał, z których rozciągają się wspaniałe widoki w każdą stronę świata. Obracając się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, poczynając od masywu Tatr, zobaczymy (na wschodzie) Jezioro Liptowskie (Liptovská Mara), bliżej nas niższe szczyty Gór Choczańskich, dalej w prawo całą długą grań Niżnych Tatr, grupę Wielkiej Fatry i Małej Fatry z charakterystycznym Wielkim Rozsutcem (1610 m, słow. Veľký Rozsutec), aż po Magurę Orawską na północy.

Panoramy ze szczytu Wielkiego ChoczaPanoramy ze szczytu Wielkiego Chocza: od lewej Orawska Magura, na horyzoncie Babia Góra, Tatry i Jezioro LiptowskiePanoramy ze szczytu Wielkiego ChoczaPanorama ze szczytu Wielkiego Chocza w kierunku Niżnych Tatr
Panorama na Jezioro Liptowskie (Liptovská Mara) ze szczytu Wielkiego ChoczaPanorama na Jezioro Liptowskie (Liptovská Mara) ze szczytu Wielkiego Chocza
Panoramy ze szczytu Wielkiego ChoczaPanorama Wielkiej Fatry i Małej Fatry ze szczytu Wielkiego Chocza

Orientację poszczególnych szczytów ułatwia przymocowana do szczytowych skał Wielkiego Chocza metalowa tarcza z zaznaczonymi kierunkami i odległościami do poszczególnych widocznych szczytów.

W kierunku wschodnim grań Wielkiego Chocza opada miejscami prawie pionowymi zerwami skalnymi, należy zachować ostrożność, aby nie doszło do wypadku. Ze szczytu czerwony szlak prowadzi granią na przełęcz Vráca (1422 m), czyli  Wrótka i dalej zbiega do wsi Lúčky.

Szczyt Wielkiego Chocza
Ponieważ chcemy wrócić do miejsca startu, gdzie pozostawiliśmy nasz samochód wybieramy zejście w kierunku z którego przyszliśmy, ale trochę inną trasą. Najpierw kilkadziesiąt metrów schodzimy czerwonym szlakiem w kierunku skąd wchodziliśmy i skręcamy w lewo, ostro w dół za zielonym szlakiem w kierunku na Średnią Polanę (słow. Stredná poľana). Ścieżka prowadzi przez strome zbocza przez kolejne łąki i piękne formacje skałek.

Zejście ze szczytu Wielkiego ChoczaZejście zielonym szlakiem z Wielkiego Chocza na Średnią Polanę (słow. Stredná poľana)
Na zielonym szlaku z Wielkiego Chocza na Średnią Polanę (słow. Stredná poľana)

Po ok. 0:45 h wchodzimy na prawie poziomą dużą Średnią Polanę (1255 m). Możemy tu spotkać wypasające się owce i kozy, które chętnie pozują do zdjęć.

Średnia PolanaPośrednia Polana lub Średnia Polana (słow. Stredná poľana) – duża polana, dawna hala pasterska, na południowo-zachodnim grzbiecie Wielkiego Chocza, położona na wys. około 1250-1350 m. Stoi tutaj szałas (pozostałość po prowadzonym tu pasterstwie), który służy czasami turystom jako miejsce noclegowe.
Na polanie krzyżują się szlaki: niebieski ze wsi Valaská Dubová i Likavki oraz zielony z Wyżniego Kubina. Jest tu też źródło wody – prowadzą do niego tablice.

Stado owiec i kóz na Średniej Polanie (słow. Stredná poľana)
W dolnej części polany jest skrzyżowanie szlaków (1248 m) i możliwość (jedyna na całej trasie wycieczki) skorzystania ze źródełka, trzeba podejść ok. 1 km niebieskim szlakiem w kierunku na Sedlo Spuštiak i Rużomberk, co niestety nie pokrywa się z naszą dalszą drogą. W drugą stronę niebieski szlak prowadzi do wsi Valaská Dubová, jest to bardzo popularna droga wejścia i zejścia z Wielkiego Chocza. My kierujemy się dalej za zielonymi znakami (Uwaga! Ścieżka jest słabo widoczna, należy uważać, aby się nie pomylić i NIE schodzić niebieskim szlakiem!).

Zielony szlak łagodnym trawersem przez las doprowadza nas do polany Drapáč

Zielony szlak łagodnym trawersem przez las doprowadza nas w 0:15 h do polany Drapáč, którą przechodziliśmy idąc w górę. Przecinamy czerwony szlak i dalej za zielonymi znakami schodzimy w kierunku Górnego Kubina. Poniżej mijamy wspaniałe okazy świerków, ich kształt i rozmiary robią naprawdę duże wrażenie. Zejście prowadzi cały czas lasem stromo w dół, w okolicy szczytu Vŕšok (763 m) mijamy ciekawe wychodnie skalne i docieramy do polany Zasadce (745 m), gdzie kończy się obszar rezerwatu.

Wspaniałe okazy świerków przy zielonym szlaku

W okolicy szczytu Vŕšok (763 m) znajdują się ciekawe wychodnie skalne

Polana Zasadce (745 m)
Dalej droga leśna (nieco pod górę) wyprowadza na wygodną szeroką szutrówkę, którą łagodnie schodzimy w kierunku wzniesienia Siatiska (672 m). Po prawej możemy podziwiać widoki na dwa skalne szczyty Tępą i Ostrą Skałę (814 m) leżące po drugiej stronie doliny, a po lewej okolice góry Bralo (817 m), którędy wychodziliśmy z Jasenovej.

Widok na Małą Fatrę, Magurę Orawska i Tępą i Ostrą Skałę
Widok na Masyw Wielkiego Chocza i charakterystyczną kopułę góry Bralo (817 m), a w dole dolinę potoku Biała Woda spływającego do JasenovejTępa i Ostra Skała (814 m)
Zielony szlak prowadzi do Górnego Kubina, a my chcąc wrócić bezpośrednio do Jasenovej na rozwidleniu dróg skręcamy w lewo (tuż przed linią wysokiego napięcia) i dalej w dół obok zabudowań schodzimy do doliny potoku Biała Woda, który doprowadza nas do punktu, skąd rozpoczęliśmy naszą wycieczkę.

Na rozwidleniu dróg skręcamy w lewo (tuż przed linią wysokiego napięcia)Na rozwidleniu dróg skręcamy w lewo (tuż przed linią wysokiego napięcia)Widok na wieś Jasieniowa (Jasenova)Widok na Górny Kubin i szczyt Minčol (1394 m) w paśmie Magury Orawskiej

Trasa ze wsi Jasenova to tylko jedna z wielu propozycji zdobycia Wielkiego Chocza. Szlaki prowadzące na szczyt:
  z Vyšnego Kubína – 4 h, ok. 1100 m
  z Jasenovej – 3:30 h, ok. 1070 m
  z Valaski Dubovej przez Średnią Polanę (słow. Stredná poľana), 2:15 h/ ok. 950 m
  z Rużomberoka przez przełęcz Spuštiak, od Średniej Polany, 4:30 h, ok. 1150 m
 z Rużomberoka koło ruin zamku Likava, od przełęczy Spuštiak, 5:30 h, ok. 1200 m
   z Liskovej, od poziomicy 706 m, 4 h, ok. 1140 m
szlak turystyczny czerwony  z Lúčky – 4:15 h, ok. 1000 m

Polecamy jeszcze jedną wycieczkę w Górach Choczańskich: Góry Choczańskie – Dolina Prosiecka i Kwaczańska