Wycieczka na Rusinową Polanę , Gęsią Szyję i Wiktorówki

Fotorelacja z czerwcowej wycieczki na Rusinową Polanę, Gęsią Szyję i Wiktorówki
Autor – Waldemar Rusek

Nasza czerwcowa wycieczka na Gęsią Szyję (1489 m) przez Rusinową Polanę była bardzo urozmaicona pogodowo – podczas wędrówki mieliśmy słońce, pochmurne niebo, nie ominął nas też deszcz. Naszą grupę prowadziła pani przewodnik.
Trasa wycieczki: Wierch Poroniec – Rusinowa Polana – Gęsia Szyja – Rusinowa Polana – Wiktorówki – Zazadnia

Informacje praktyczne:

• na Rusinową Polanę najszybciej można wyjść z Wierch Porońca (1:15 h) lub z Zazadniej (1:15 h)
  • z Rusinowej Polany na Gęsią Szyję wyjdziemy za 0:50 h
  • Wiktorówki (słynne Sanktuarium Matki Bożej Jaworzyńskiej Królowej Tatr) znajdują się przy niebieskim szlaku z Zazadniej na Rusinową Polanę. Jeżeli wychodzimy z Wierch Porońca i tam wracamy – na Wiktorówki można w 0:10 min. przejść z Rusinowej Polany.
  • Trasa całej wycieczki (Wierch Poroniec – Rusinowa Polana – Gęsia Szyja – Rusinowa Polana – Wiktorówki – Zazadnia) liczy 9,5 km, 400 m przewyższenia, czas przejścia (sam przemarsz) – to 3:30 h.

W drodze na Rusinową Polanę, zdj. Waldemar RusekNa Rusinową Polanę wyruszyliśmy z parkingu Wierch Poroniec (opłata za wejście do Tatrzańskiego Parku Narodowego). Szlak jest wygodny, prowadzi szeroką i wygodną ścieżką.

Rusinowa Polana - bacówka kulturowego wypasu owiec, zdj. Waldemar RusekNa “Rusince” prowadzony jest kulturowy wypas owiec. W stojącej tu bacówce można skosztować wyrobów z owczego mleka.

Rusinowa Polana, zdj. Waldemar Rusek Rusinowa Polana jest świetnym punktem widokowym, warto tu odpocząć i podziwiać panoramę Tatr.

W drodze na Gęsią Szyję, zdj. Waldemar RusekZ Rusinki wejdziemy na Gęsią Szyję w niecałą godzinę (wg mapy 0:50 h). Trasa jest łatwa, jest bardzo popularna wśród turystów, bez trudu mogą ją pokonać nawet dzieci.

W drodze na Gęsią Szyję, zdj. Waldemar RusekW drodze na Gęsią Szyję – z podejścia doskonale widać ścieżkę prowadzącą z Wierch Porońca na Rusinową Polanę.

W drodze na Gęsią Szyję, zdj. Waldemar RusekWaldemar Rusek – autor zdjęć i relacji w drodze na Gęsią Szyję

W drodze na Gęsią Szyję, zdj. Waldemar RusekZ trasy na Gęsią Szyję rozciąga się piękna panorama Tatr

Schody na Gęsią Szyję, zdj. Waldemar RusekSchody na Gęsią Szyję
W drodze na Gęsią Szyję, zdj. Waldemar RusekTrasa na Gęsią Szyję

Gęsia Szyja, zdj. Waldemar RusekGęsia Szyja to wspaniałe miejsce widokowe, przy dobrej pogodzie zobaczymy szczyty Tatr Bielskich, Wysokich i Zachodnich. Wierzchołek Gęsiej Szyi tworzą Waksmundzkie Skałki.
Zejście z Gęsiej Szyi na Rusinową Polanę, zdj. Waldemar RusekNasza wycieczka była bardzo urozmaicona pogodowo – podczas wędrówki mieliśmy słońce, pochmurne niebo, nie ominął nas też deszcz.
Sanktuarium Matki Bożej Jaworzyńskiej Królowej Tatr na Wiktorówkach, zdj. Waldemar RusekZ Rusinowej Polany podeszliśmy niebieskim szlakiem na Wiktorówki, znajduje się tutaj słynne Sanktuarium Matki Bożej Jaworzyńskiej Królowej Tatr.
Wg relacji naszej pani przewodnik, ksiądz budujący to sanktuarium podstępem namawiał górali do pomocy przy budowie – szedł do karczmy, wyciągał górali za kołnierz i w ramach pokuty zadawał im np. odróbkę drewna do budowy kościoła.

Sanktuarium Matki Bożej Jaworzyńskiej Królowej Tatr na Wiktorówkach, zdj. Waldemar RusekSanktuarium na Wiktorówkach to miejsce, gdzie często góralskie pary biorą ślub, my również byliśmy świadkami takiego ślubu.
Wiktorówki - cudowne źródełko, zdj. Waldemar RusekPrzy Sanktuarium na Wiktorówkach znajduje się też cudowne źródełko, podobno woda stąd ma właściwości uzdrawiające
Wiktorówki - tablice poświęcone taternikom i innym osobom, które zginęły w górach, zdj. Waldemar RusekNa murze, który otacza kaplicę przymocowane są tablice poświęcone taternikom i innym osobom, które zginęły w górach – w Tatrach, Alpach i Himalajach.

Zejście z Wiktorówek na Zazadnią, zdj. Waldemar RusekZ Wiktorówek schodzimy niebieskim szlakiem do Zazadniej, gdzie kończymy naszą wycieczkę

Komplet informacji praktycznych (dojazd, parking, mapa, pogoda, itp.) znajduje się w opisie: