Kilka podpowiedzi na oryginalne wycieczki w górach – przejazdy pociągami retro i górskimi ciuchciami. Taka wycieczka to fajne urozmaicenie wakacyjnego pobytu w górach, nie tylko dla najmłodszych turystów 🙂


BIESZCZADZKA KOLEJKA LEŚNA

Przenosimy się zatem w Bieszczady, tam w lipcu i sierpniu organizowane są regularne kursy Bieszczadzką Kolejką Leśną.
Uruchomiona pod koniec XIX w., kolejka wąskotorowa związana jest z okresem intensywnej eksploatacji drewna i rozwoju przemysłu drzewnego w Bieszczadach. Powstawały wówczas tartaki, potażnie i beczkarnie, jak np. należący do firmy Rubinstein&Frommer „Folwark Beczkarnia” – zakład produkcji beczek, który zatrudniał ponad 500 osób! Wszystko zmieniła II wojna światowa. Wsie zniszczono, ludność wysiedlono, później część terenów włączono do Bieszczadzkiego Parku Narodowego. W latach 90. XX w. kolejka okazała się nieekonomiczna, więc wyłączono ją z eksploatacji. Reaktywowana dzięki staraniom powołanej Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w Cisnej – Majdanie stała się dużą atrakcją turystyczną.
Oprócz przejażdżki kolejką, warto też zwiedzić skansen znajdujący się przy stacji w Majdanie.
Rozkład jazdy, cennik: http://kolejka.bieszczady.pl/rozklad-jazdy/
Bieszczadzka kolej (fot. Marzena Gumińska-Gruszka)

DREZYNY ROWEROWE

Kolejna propozycja w Bieszczadach – przejazd drezyną rowerową.
Drezyny to prawdziwy przebój regionu, świetny pomysł na aktywną i oryginalną wycieczkę dla całej rodziny. Drezyna przeznaczona jest dla 4 osób (lub 5 – jeśli jest dziecko) – 2 osoby kręcą pedałami, 2 komfortowo oglądają mijaną okolicę. Pojazd jest wyposażony w hamulec, ale oczywiście należy przestrzegać odpowiedniego tempa jazdy i odległości pomiędzy jadącymi.
Odjazd odbywa się zgodnie z rozkładem. W pierwszym pojeździe zasiada kierownik składu, który czuwa nad bezpiecznym przejazdem całej grupy.
W okresie wakacyjnym, kiedy zainteresowanie przejazdami jest bardzo duże, warto wcześniej zarezerwować bilet przez Internet.
Siedzibą wypożyczalni jest stacja kolejowa w Uhercach Mineralnych. Miejsce jest bardzo klimatyczne – zadbano o wszystkie detale nawiązujące do C.K. Austrii. Zresztą zobaczycie sami:)
Strona wypożyczalni: http://drezynyrowerowe.pl
DREZYNY ROWEROWE

Na trasie przejazdu drezynami rowerowymi

Na trasie przejazdu drezynami rowerowymi

POCIĄGIEM RETRO PRZEZ BESKID WYSPOWY

W okresie wakacyjnym organizowane są przejazdy pociągami retro z Chabówki do Mszany Dolnej (lipiec) i Kasiny Wielkiej (sierpień). Przejazdy pociągiem retro mają już wierną grupę sympatyków, duża w tym zasługa promocji organizatorów akcji „Odkryj Beskid Wyspowy”. Przejażdżkę zabytkowym składem przez malowniczy rejon można z powodzeniem połączyć z wycieczką na jeden z wielu szczytów Beskidu Wyspowego.

Będąc już w Chabówce warto odwiedzić “Skansen Taboru Kolejowego”. Muzeum jest czynne przez cały rok, ekspozycja liczy ok. 90 zabytkowych pojazdów: parowozów, lokomotyw elektrycznych i spalinowych. To właśnie z Chabówki wypożyczono tabor do realizacji filmów: „Lista Schindlera”, „Przedwiośnie”, „Boże skrawki”, „Przygody dzielnego Wojaka Szwejka”, „Złoto dezerterów”.

Warto też zwrócić uwagę na budynek stacji w Kasinie Wielkiej, był on wykorzystany w kilku filmach: „Karol. Człowiek, który został papieżem”, „Lista Schindlera”, „Boże skrawki”, „Szatan z siódmej klasy”, „Katyń”. Obecnie w wyremontowanym budynku mieszczą się pokoje gościnne i apartamenty do wynajęcia.
Stacja kolejowa Kasina Wielka jest najwyżej położoną stacją na linii Chabówka – Nowy Sącz.

Opis przejażdżki pociągiem: POCIĄG RETRO

Ciekawostki o Galicyjskiej Kolei Transwersalnej: TUZIN OSOBLIWOŚCI BESKIDU WYSPOWEGO

Strona skansenu w Chabówce: http://skansenchabowka.pl/rozklady-jazdy/

Retro lokomotywa

KOLEJ ZAKARPACKA – ATRAKCJA UKRAIŃSKICH BIESZCZADÓW

I jeszcze jedna „stalowa” atrakcja – tym razem po ukraińskiej stronie Bieszczadów.
Kolej Zakarpacka została nazwana przez M. Orłowicza najpiękniejszą linią kolejową północnych Karpat. Wyjątkowo atrakcyjny jest odcinek przebiegający przez Przełęcz Użocką z Sianek do Wołosanki. Tam właśnie, na długości 18 kilometrów, pociąg przejeżdża przez 6 tuneli i 27 wiaduktów i pokonuje 370 m różnicy poziomów. Wysokie, piękne wiadukty i długie tunele wykute w skałach robią naprawdę niesamowite wrażenie; są dowodem zarówno wysokiego poziomu inżynierii jak i fantazji jej twórców, tym bardziej, gdy uświadomimy sobie fakt, że linia powstała w 1905 roku.
Dodatkowym atutem tej wycieczki jest piękna, górska sceneria; podczas przejazdu z okien pociągu doskonale widać m.in. polską stronę pasma Bieszczadów.

Opis trasy oraz informacje praktyczne – jak zorganizować sobie wyjazd: Kolej Zakarpacka – atrakcja ukraińskich Bieszczadów

Jeden z wiaduktów na trasie Sianki-Wołosanka

Przejazd na trasie Sianki-Wołosanka