Główny Szlak Świętokrzyski – droga z Miedzianej Góry do Kuźniaków. Jest to bardzo urozmaicony etap. Najpierw czeka nas widok odsłoniętych czerwonawych ścian piaskowca w dawnym kamieniołomie, dalej wejdziemy na widokową Baranią Górę (426 m) i najwyższą w Paśmie Oblęgorskim Siniewską Górę (448 m), gdzie znajduje się taras widokowy. Na Perzowej Górze zobaczymy nietypową kaplicę św. Rozalii Sycylijskiej, a na koniec w Kuźniakach najstarsze na Kielecczyźnie ruiny pieca hutniczego.

Etap 5: MIEDZIANA GÓRA – KUŹNIAKI (18 km)

Autorami opisu są Renia i Mikołaj – prowadzący blog Przekraczając Granice

Główny Szlak Świętokrzyski mapa 5

Ostatni etap naszego spotkania z Głównym Szlakiem Świętokrzyskim zaczynamy w Miedzianej Górze. Po opuszczeniu busa idziemy jeszcze kilka minut asfaltem, a potem odbijamy w lewo. I prawie od razu naszym oczom ukazuje się niesamowity widok na piękne skały, na których wsparty jest las. Na zboczach Ciosowej (365 m) wydobywano kiedyś piaskowiec, a odsłonięte wyrobisko umila dzisiaj widoki idącym szlakiem.

Skały na Cioswej

Lasem idziemy niezbyt długo i po chwili od wyjścia z niego mijamy rzekę Bobrzę, a tuż za nią wchodzimy na asfalt, którym maszerujemy przez ok. 1,5 km. Następnie polną drogą zaczynamy podejście na Baranią Górę (426 m). Na jej szczycie możemy odbić w prawo na szlak czarny, którym po ok. 1 km dotarlibyśmy do Muzeum Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku. My jednak odpuszczamy sobie tę atrakcję, ponieważ już ją wcześniej odwiedzaliśmy (warto tam zajrzeć).

Idąc za znakami, dochodzimy do wsi Widoma, gdzie przecinamy drogę asfaltowSkały na Perzowej Górzeą i po przejściu ok. 1 km zdobywamy kolejny szczyt Gór Świętokrzyskich – Siniewską Górę (448 m). Jest to najwyższe wzniesienie w Paśmie Oblęgorskim. Podobno lecąc nad nią samolotem, można zauważyć schowane pod ziemią ślady wałów kultowych dawnych pogan. Nam niestety nie jest to dane, więc kontynuujemy marsz. Po wyjściu z lasu stajemy przed wybudowaną kilka lat temu wieżą widokową. Jednak warunki pogodowe jakie mamy tego dnia na trasie, a więc królująca wszędzie mgła, powodują, że omijamy ten punkt. Rzucamy tylko okiem na ustawioną po drugiej stronie drogi kapliczkę i ruszamy w kierunku Perzowej Góry (395 m). Mamy do pokonania ok. 5 km w znacznej mierze przez las.

Na szczycie Perzowej Góry znajduje się, w sztucznie powiększonej jaskini, kaplica św. Rozalii Sycylijskiej. Kiedy wyłania się przed nami z mgieł, robi naprawdę niesamowite wrażenie.

Stąd do końca Głównego Szlaku Świętokrzyskiego zostało nam już tylko ok. 2 km. Przez większość tego odcinka idziemy pośród drzew niknących we mgle, aż dochodzimy do wsi Kuźniaki, gdzie zachowały się najstarsze na Kielecczyźnie ruiny pieca hutniczego.

W tym miejscu kończymy naszą przygodę z Głównym Szlakiem Świętokrzyskim. Według naszej aplikacji przeszliśmy ok. 93 km, a więc odległość zbliżoną do tej z ostatnich pomiarów PTTK.

Etap 1: GOŁOSZYCE – TRZCIANKA (20 km)

Etap 2: TRZCIANKA – ŚWIĘTA KATARZYNA (18 km)

Etap 3: ŚWIĘTA KATARZYNA – ZABIELIGÓRZE (20 km)

Etap 4: ZABIELIGÓRZE – MIEDZIANA GÓRA (17 km)