Zimowe panoramy spod Wysokiej w Pieninach

Propozycja zimowej wycieczki na Polanę pod Wysoką z wykorzystaniem wyciągu “Areny Narciarskiej Jaworki – Homole”. Trasa zaplanowana z myślą o krótszych, zimowych dniach prowadzi częściowo nieznakowaną drogą wyprowadzając na bardzo widokowe polany, aż pod samą Wysoką (1050 m). Jeżeli sił i czasu wystarczy można oczywiście wyjść na jej szczyt. W drodze powrotnej mamy do wyboru: Wąwóz Homole, prostą drogę do Jaworek lub zjazd wyciągiem narciarskim.

Kraj: PolskaPrzejście od górnej stacji Areny Narciarskiej Jaworki w stronę Rezerwatu Wysokie Skałki
Rejon: Pieniny
Punkt wyjścia (powrotu): Jaworki
Czas: 1 dzień
Pora roku: wiosna, lato, jesień, zima
Trudności: brak trudności technicznych
Suma wzniesień: ok. 160 m
Długość trasy: ok. 6,7 km
Czas wyprawy (sam przemarsz): ok. 3:15 h (zimą czas przejścia może być znacznie dłuższy).

Mapa online:  Pieniny

Noclegi:  Jaworki    Szczawnica

Polecamy inne opisane trasy w rejonie Jaworek:
Homole, Wysoka, Biała Woda
Zimowy spacer przez Rezerwat Białej Wody w Pieninach
Wąwóz Homole zimą

Komplet szczegółowych informacji o wyprawie: trasa, dojazd, ciekawostki i inne dostępny jest na panelu bocznym (po prawej stronie).

Ważne: zimą należy uwzględnić warunki śniegowe (czas i możliwość przejścia).

Uwaga! Trasa nie jest trudna, ale w warunkach zimowych niektóre miejsca mogą być oblodzone, dlatego planując wycieczkę warto mieć ze sobą raczki (nakładki antypoślizgowe na buty).

Poniżej fragment mapy turystycznej Pienin Wydawnictwa Compassrejon Wąwozu Homole i Wysokiej

Pod Wysoką i Wąwóz Homole - mapa trasy

Wycieczkę rozpoczynamy przy dolnej stacji wyciągu “Arena Narciarska Jaworki – Homole”. Wyciągiem (2-osobowe krzesełka) szybko pokonujemy różnicę ponad 100 m wysokości. Na wprost górnej stacji znajduje się ziemny taras widokowy, na który prowadzą stalowe schody.

Ośrodek „ARENA NARCIARSKA JAWORKI – HOMOLE”

Możemy zobaczyć bardzo szeroką panoramę od Trzech Koron, przez Lubań i cale pasmo Przehyby i Radziejowej. O szczegółach dowiemy się z zamontowanej tu tablicy z opisaną panoramą.

Panorama z tarasu widokowego nad górną stacją Areny Narciarskiej JaworkiPanorama z tarasu widokowego nad górną stacją Areny Narciarskiej Jaworki
Tablice na tarasie widokowym nad górną stacją Areny Narciarskiej Jaworki
Z tarasu idziemy leśną drogą w kierunku południowym („przedłużenie” wyciągu). Zaraz w prawo zbiega wąska ścieżka do Jemeriskowej Skałki, a my idziemy na wprost lekko wznoszącą się leśną drogą (bez znaków). Po lewej otwierają się widoki na pasmo Przehyby i Radziejowej. W pięknej zimowej scenerii obchodzimy od zachodniej strony szczyt góry Pawłowska (840 m) cały czas lekko pod górę.

Po ok. 50 min. marszu wychodzimy na otwartą przestrzeń pięknych polan ciągnących się aż pod grań Wysokiej (1050 m). Droga przez hale jest przeważnie przetarta, jeżeli warunki śniegowe będą jednak trudne (głęboki, ciężki śnieg) to bezpieczniej jest nasycić się widokami ze skraju lasu i zawrócić tą samą drogą.

Przejście od górnej stacji Areny Narciarskiej Jaworki w stronę Rezerwatu Wysokie SkałkiTaki widok zobaczymy po wyjściu z lasu
Podejście od strony stacji narciarskiej Jaworki na polanę pod Wysoką
Przed nami marsz piękną, widokową granią, z której po lewej stronie wyraźnie widać Dziobakowe Skały, szczyt Watriska (960 m), a po prawej górującej nad nami szczyt Wysokiej. Docieramy do drogi, która biegnie równolegle do głównej grani Małych Pienin. Z tego miejsca zobaczymy bardzo szeroką panoramę pasma Przehyby i Radziejowej, a bezpośrednio przy nas – po lewej szczytu Wysokiej i po prawej Watriska.

Panorama zimowych PieninZimowe Pieniny, na wprost widok na Wysoką (1050 m)Podejście od strony stacji narciarskiej Jaworki na polanę pod WysokąWidok z podejścia na grań pod Wysoką – panorama pasma Przehyby i Radziejowej

Pod granią, powyżej nas, biegnie zielony i niebieski szlak. Skręcamy w prawo i za drogą idziemy w kierunku wejścia do Rezerwatu Wysokie Skałki. Po prawej mijamy ruiny starej owczarni i w górnej części Polany pod Wysoką, przy tablicach informacyjnych rezerwatu docieramy do zielonego szlaku. W lewo do góry przez las prowadzi szlak w kierunku szczytu Wysokiej. Jeżeli tylko starczy nam czasu i sił to oczywiście warto pokusić się o wejście na górę. Droga jest wymagająca – ok. 200 m przewyższenia bardzo stromego podejścia (opis i panoramy trasy letniej: Homole, Wysoka, Biała Woda)

Panorama z drogi na Wysoką
Tablice Rezerwatu "Wysokie Skałki"
Rozpoczynamy zejście zielonym szlakiem w dół przez szeroką, widokową polanę w dolinę potoku Kamionka. Warto zwrócić uwagę, na znajdujący się po lewej stożkowaty szczyt o nazwie Homole (726 m).

Panorama z zielonego szlaku na Wysoką

Szybko docieramy do miejsca, gdzie po prawej stronie w sezonie letnim funkcjonuje Studencka Baza Namiotowa PTTKPod Wysoką“. Przekraczamy potok Kamionka i teraz czeka nas niewielki fragment drogi przez las, dalej za zielonymi znakami pod Jemeriskową Skałę. Wychodzimy pod skałą na małej polance, gdzie znajduje się skrzyżowanie dróg.

Polana Rówieńki w drodze na Wysoką

Skrzyżowanie dróg pod Jemeriskową SkałąSkrzyżowanie dróg na polance pod Jemeriskową SkałąSkrzyżowanie dróg pod Jemeriskową SkałąPolanka pod Jemeriskową Skałą

Mamy teraz kilka możliwości dalszej wędrówki:
– w lewo w dół możemy zejść przez Dubantowską Polanę i Wąwóz Homole (może tu być ślisko, przydadzą się nam raczki). Dokładny opis trasy: Wąwóz Homole zimą
– drogą na wprost,w kilka minut dojdziemy do szałasu Bukowinka (punkt gastronomiczny), który znajduje się pod górną stacją wyciągu narciarskiego. Stąd dalej w dół, w ok. 20 minut zejdziemy do centrum Jaworek.
– skręcamy w prawo, wprost pod Jemeriskową Skałę i wąską ścieżką (krótkie, strome podejście) wyjdziemy wprost na taras widokowy, z którego wyruszyliśmy.

Mostki na potoku Kamionka w Wąwozie HomoleWąwóz Homole
Szałas BukowinkaSzałas Bukowinka

Jeżeli chcemy wrócić na parking pod wyciągiem narciarskim to z Wąwozu Homole lub centrum Jaworek musimy przejść z powrotem kilkaset metrów drogą. Możemy też skorzystać powtórnie z wyciągu i zjechać wprost do miejsca startu naszej wycieczki.

JaworkiCentrum Jaworek

Zachęcamy do skorzystania z pozostałych opisanych tras w Pieninach: