Atrakcyjny wariant wejścia na Triglav, najwyższy szczyt Alp Julijskich, prowadzący z Rudno polje. Szlak biegnie obok 2 schronisk: Vodnikov dom i Planika dom, pomiędzy którymi znajduje się kilka trudniejszych odcinków zabezpieczonych ferratą, które podnoszą atrakcyjność trasy. Wyprawę warto rozłożyć na 2 dni i zaplanować nocleg w schronisku Planika dom – przy dobrych warunkach pogodowych można „zaliczyć” przepiękny zachód i wschód słońca w Alpach Julijskich. Trasa ta jest świetną propozycją dla początkujących, rozpoczynających dopiero przygodę z wyższymi górami. Wejście na sam szczyt Triglavu ferratą jest już znacznie trudniejsze i eksponowane. Jeżeli warunki na trasie okażą się zbyt trudne oraz dla osób nie obytych z ferratami – można zakończyć przygodę w schronisku, które również oferuje wspaniałe widoki oraz wspaniałą górską atmosferę w międzynarodowym towarzystwie.

Autorem opisu trasy oraz zdjęć jest K. Bednarek

Kraj: SłoweniaPlanika Dom
Rejon: Alpy Julijskie
Punkt wyjścia: Rudno polje
Czas: 2 dni
Pora roku: wiosna, lato, jesień
Trudności: do schroniska Vodnikov dom droga bez trudności. Od Vodnikov dom do Planika dom (2401 m) znajduje się 5 łatwych odcinków ubezpieczonych ferratami – ten etap trasy nadaje się dla osób początkujących. Przy podejściu od schroniska Planika dom na Mały Triglav są miejsca z ekspozycją. Wejście granią na Triglav – trasa ubezpieczona ferratą, z dużą ekspozycją.
Suma wzniesień: ok. 1600 m
Czas wyprawy (sam przemarsz):
Rudno polje – Planika dom: ok. 5:45 h
Wejście na Triglav – powrót do schroniska:  ok. 3:30 h
Planika dom – Rudno polje: ok. 5:15 h

Uwaga: wejście granią na szczyt Triglavu jest regularną ferratą, polecamy zapoznanie się z akapitem dotyczącym sprzętu na ferraty.

Zobacz dodatkowe informacje:

DOJAZD       EKWIPUNEK       POGODA       UBEZPIECZENIA

Więcej informacji praktycznych w panelu bocznym (PC) lub na końcu artykułu (mobilne).

Ważne: zapoznaj się z warunkami ubezpieczenia w Alpach Julijskich

Triglav z Rudno polje mapa

Dzień 1: Rudno polje – Vodnikov dom na Velem Polju (1817 m) – Planika dom pod Triglavem (2401 m)

Naszą przygodę z Triglavem rozpoczęliśmy 17 sierpnia o godzinie 4.30. Dzięki uprzejmości naszego przyjaciela Marka, który nas podwiózł autem, mogliśmy już być na szlaku o 6.00 i wystartować z wysokości ok. 1400 m n.p.m. (trochę powyżej parkingów na Rudnem polju -1340 m – zobacz szczegóły DOJAZDU). Celem pierwszego dnia było dotarcie do schroniska Planika dom, znajdującego się na wysokości już 2401 m n.p.m.
Pierwsza część drogi biegnie początkowo lasem, ale szybko wspina się na efektowną przełęcz Studorski preval (1862 m), skąd widokowymi trawersami doprowadza nas do schroniska na wysokości 1817 m. W pierwszych godzinach wyprawy jeszcze nie byliśmy chyba do końca świadomi tego co nas czeka, dopiero gdy z pierwszego na trasie schroniska – Vodnikov dom ukazał się majestatyczny Triglav, dotarło do nas, że żarty się skończyły… Sam już widok schroniska pod Triglavem wprawiał nas w osłupienie. Z naszych ust padały różne zdania: “Jesteśmy nienormalni”, “ciekawe jak my tam wejdziemy?”, “przecież ten szlak to prawie w pionie idzie” itp…. A przy okazji tego wszystkiego zbliżała się burza…, ostatecznie okazało się że szlak jest ok i tylko z daleka sprawiał wrażenie bardzo trudnego. Jedyną niedogodnością było grzejące słońce i lęk przed zbliżającymi się burzowymi chmurami.

Dookoła góry...Na szlaku z Rudno polje do Planika dom
Na szlaku z Rudno Polje do Planika Dom

Takie widoki w drodze do Planika DomW drodze do Planika domVodnikov DomVodnikov dom

Przed wyjazdem w góry zdobyłam dużo cennych informacji, m.in. że najlepiej po Alpach Julijskich poruszać się do południa, a wejście na Triglav podzielić na co najmniej 2 dni. Wszystko się zgadzało, bo po południami rzeczywiście były często burze, a widoki z Triglavu najlepsze są wczesnym rankiem, gdyż po 10.00 zwykle góra zaczyna tonąć w chmurach. Wybrana przez nas trasa jest świetna dla początkujących, amatorów takich jak my i nawet ludzi z lękiem wysokości (jedna taka osoba z nami szła i bez przeszkód pokonała ten odcinek, choć było małe zawahanie na pierwszym odcinku ubezpieczonym ferratą za Vodnikov dom. Na odcinku Vodnikov dom – Planika dom znajduje się 5 łatwych odcinków ubezpieczonych ferratami.

Alpy Julijskie - widok z trasy z Rudno Polje do Planika DomAlpy Julijskie – widok z trasy z Rudno polje do Planika dom

Po dotarciu do schroniska byliśmy bardzo szczęśliwi, bo nasz cel był już coraz bliżej. W schronisku łóżko można otrzymać dopiero od godziny 15.00, zatem podziwialiśmy widoki i zmieniające się jak w kalejdoskopie, już o tej porze niebo. Mgła i chmury pojawiały się i znikały, raz z jednej, raz innej strony. Dopiero wieczorem można było zobaczyć piękne gwieździste niebo. Atmosfera w schronisku fantastyczna, tyle narodowości, radość i dużo śpiewu.

Planika DomPlanika dom

Dzień 2: Dom Planika pod Triglavem (2401 m)- Mały Triglav (2725 m) – Triglav (2864 m) – Dom Planika pod Triglavem – Rudno polje

Znaki na Triglav przy schronisku Planika DomZnaki na Triglav przy schronisku Planika domWczesny ranej w Alpach JulijskichŚwitanie w Alpach Julijskich

Pobudka 5.00 rano, należało się szybko ewakuować z pokoju kilkunastoosobowego z różnych względów … co najważniejsze czekał na nas upragniony szczyt.
Szybki posiłek i czas piąć się w górę… jedyny rozsądny Dominik pozostał w bezpiecznym schronisku. Będąc już na Małym Triglavie ogarnął mnie pierwszy lęk… za sobą miałam średnio bezpieczne przejście po jego stromej ścianie, a przede mną roztaczał się widok na wąską grań łączącą oba szczyty, gdzie na jej końcu znajdowała się prawie pionowa ściana Triglava… i w tym momencie zaczęłam żałować tego, gdzie się znajduję. Nawet robienie fotek przez chwilę przestało mieć znaczenie… patrząc w dół marzyłam, żeby być w schronisku…. całe szczęście mój kompan tej całej wspinaczki rzucił tekst motywator: “ja to pierdol… doszedłem tu i idę dalej”. Zatem Ruda szybko pozbierała się do kupy i targnęła się na grań, oczywiście bez asekuracji, bo nie miała czasu podjechać do wypożyczalni sprzętu górskiego. Plułam sobie oczywiście w twarz, zwłaszcza, kiedy widziałam silnych mężczyzn skrupulatnie podpinających się do ferrat. A Ruda z Żółwiem Wiesiem popierniczała se tylko z flagą Polski na plecach i myślą szybkiego powrotu na dół… najszybciej byłoby powrócić helikopterem, albo skoczyć z tej 60 cm grani, ale nic z tego – bo jedno kosztowne, a drugie ryzykowne…

Katarzyna "Ruda" - autorka zdjeć, opisu i alpejskiej przygodyRuda podchodzi na Mały Triglav, hen daleko w dole widać schronisko Planika dom

Planika DomPlanika dom
Wschód słońca oglądany ze ściany Małego TriglavaWschód słońca w Alpach Julijskich
Alpy Julijskie o wschodzie słońca, w dole widać schronisko “Triglavski dom”Alpy Julijskie o wschodzie słońca, w dole widać schronisko “Triglavski dom na Kredarici” (2515 m)

Schronisko „Triglavski dom na Kredarici” (2515 m)Schronisko „Triglavski dom na Kredarici” (2515 m) widziane przy podejściu na Mały Triglav
Wejście na Triglav (2864 m)Triglav i charakterystyczna okrągła metalowa wieża, tzw. Aljažev Stolp (Wieża Aljaża)
Katarzyna "Ruda" - autorka zdjeć, opisu i alpejskiej przygody na grani pod TriglavemKatarzyna “Ruda” – autorka zdjęć, opisu i alpejskiej przygody na grani pod Triglavem
Katarzyna "Ruda" i Wiesiek "Żółw" na szczycie TriglavaKatarzyna “Ruda” i Wiesiek “Żółw” na szczycie Triglava

Po 2 godzinach wspinaczki i walki z własnymi lękami dotarliśmy do upragnionej rakiety! Teraz już tylko mogą nas wystrzelić nią do domu… nic z tego, musieliśmy zejść tą samą drogą, która ostatecznie okazała się łatwiejsza w drugą stronę i tym sposobem o godzinie 9.45 byliśmy już przy schronisku, szczęśliwi, uśmiechnięci i otumanieni …. pozostało nam jeszcze 14 km w dół do Rudno polje…

Wyjeżdżając w Alpy Julijskie warto mieć ubezpieczenie turystyczne (oprócz karty EKUZ). Koszt odpowiedniej polisy można szybko sprawdzić w poniższej porównywarce ubezpieczeń.

I jeszcze niesamowite “triglavskie” panoramy…

I zasłużony odpoczynek w Vodnikov dom z widokiem na Triglav schowany pod chmurką